TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Holden, George Walton

Geboortedatum:
16 september 1913
Overlijdensdatum:
16 september 1943
Begraven op:
Oorlogsbegraafplaats van het Gemenebest Reichswald Forest
Vak: 15. Rij: G. Graf: 16.
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

Dienstnummer 103484.
George Holden werd in augustus 1943 bij 617 "Dambuster" Squadron geplaatst als bevelvoerend officier. Hij begon te oefenen voor een aanval op het Dortmund-Eems kanaal.
Op de gekozen datum stegen acht Lancasters op, geladen met Tallboys van 6.000 kilo en begeleid door zes Mosquitos van Fighter Command en twee reserve Lancasters. Ze werden al gauw teruggeroepen wegens slecht weer boven het doelgebied.
De volgende dag, de 15de, gingen ze weer op weg in twee groepen en langs twee verschillende routes naar het kanaal. George Holden voerde de eerste groep met Micky Martin, Les Knight en Harold Wilson aan. Op 30 kilometer van het doel opende lichte Flak het vuur op de groep van Holden; hij werd in een van zijn benzinetanks geraakt en stortte neer in het gebied Nordhorn-Altendorff op een boerderij aan de Hesperweg waar de Lancaster en de Tallboy ontploften.

Promotions:
Temporary Warrant Officer
August 9th, 1941: Pilot Officer (probation)
July 24th, 1942: Flying Officer (probation)
August 9th, 1942: Flying Officer
August 27th, 1942: Flight Lieutenant (war sub)
January 25th, 1943: Squadron Leader (war sub)
Promoties:
Temporary Warrant Officer
9 augustus 1941: Pilot Officer (probation)
24 juli 1942: Flying Officer (probation)
9 augustus 1942: Flying Officer
27 augustus 1942: Flight Lieutenant (war sub)
25 januari 1943: Squadron Leader (war sub)

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Warrant Officer (Vaandrig)
Eenheid:
No. 25 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
2 september 1941
In juli 1941 werden er grootschalige aanvallen gelanceerd op Duitse oorlogsschepen in Brest en La Pallice, waaronder de Gneisenau, de Scharnhorst en de Prinz Eugen. Een kleinere aanval werd gedaan op Cherbourg. De operaties werden bij daglicht uitgevoerd en alle vliegtuigen stuitten tijdens het aanvliegen van hun doelen op uiterst zwaar en nauwkeurig afweervuur en tegenstand van jagers. In Brest werd het doel beschermd door versperringsballonnen. De bemanningen slaagden er desondanks in voltreffers op hun doelen te plaatsen en zware schade in het doelgebied te veroorzaken. Tijdens de gevechten tegen jagers werden 21 vijandelijke toestellen neergehaald en andere ernstig beschadigd. Het precieze moment van aanval door de diverse formaties vliegtuigen, het juiste aanvliegen naar de doelen en het nauwkeurigh bombarderen daarvan tegenover een zo sterke weerstand vereiste grote vaardigheid en moed. Het grote succes van deze aanvallen was grotendeels te danken aan de moed, de vastberadenheid en de vindingrijkheid van de officieren en manschappen die hen volgden en die in diverse hoedanigheden eraan deelnamen als leiders en bemanningsleden.
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Wing Commander (Waarnemend Luitenant-Kolonel-Vlieger)
Eenheid:
No. 102 (Ceylon) Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
12 februari 1943
Distinguished Flying Cross (DFC)
Aanbeveling:
Op een nacht in 1944 was deze officier gezagvoerder van een toestel dat Lorient aanviel. Op de heenvlucht stuitte men op ernstige ijscondities en een van de buitenmotoren viel uit. Het toestel verloor snelheid en hoogte en was moeilijk bestuurbaar. Ondanks dat zette Wing Commander Holden zijn missie door en bombardeerde zijn doel na ongeveer 20 minuten boven het gebied te hebben gevlogen om succes te garanderen. Deze officier heeft altijd opmerkelijke moed en vastberadenheid getoond bij het volbrengen van de hem opgelegde taak.

Tweede DFC toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DFC.
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Wing Commander (Waarnemend Luitenant-Kolonel-Vlieger)
Eenheid:
No. 102 (Ceylon) Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
11 juni 1943
Distinguished Service Order (DSO)
Aanbeveling:
Wing Cdr. Holden heeft sinds oktober 1943 het bevel gevoerd over dit squadron en in die periode heeft hij een aantal geslaagde operationele missies gevlogen. In maart 1943 was hij gezagvoerder van een bemanning op hun eerste oorlogsvlucht en hij maakte een uitstekende foto. Het is kenmerkend voor het enthousiasme en het plichtsbesef van deze officier dat hij, ondanks gehinderd door slechte gezondheid, zijn taken uitvoerde zonder te klagen.

Bronnen

  • - The London Gazette Issue 35263 published on the 2 September 1941
    - Third Supplement to The London Gazette Issue 35900 published on the 9 February 1943
    - Fourth Supplement to The London Gazette Issue 36051 published on the 8 June 1943
    - Bob Baxter's BOMBER COMMAND
    - Flight Global - Archive

Foto