TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Merralls, Peter Ernest

    Geboortedatum:
    (Medway/Kent, Groot-Brittannië)
    Overlijdensdatum:
    1 augustus 1942 (Lövenich)
    Begraven op:
    Oorlogsbegraafplaats van het Gemenebest Rheinberg
    Vak: 1. Rij: G. Graf: 16.
    Nationaliteit:
    Britse (1801-heden, Koninkrijk)

    Biografie

    Dienstnummer 742016 (Officier).
    In het nummer van 15 jui 1942 van het Amerikaanse tijdschrift Life stond vanaf pagina 26 een artikel van 4 pagina’s over Merralls en zijn bemanning met als titel “Captain Pete bombardeert Keulen – een RAF piloot en zijn Lancaster bemanning vertellen hun verhaal over de grootste luchtaanval uit de geschiedenis op de stad aan de Rijn.”
    Peter Merralls was gezagvoerder van Lancaster R5604, een van de 21 van het squadron dat in de nacht van 31 augustus op 1 september 1942 om 00:55 uur van RAF Coningsby opsteeg om Düsselfdorf in Duitsland te bombarderen met een bom van 4.000 kilo. Na de start werd niets meer van het toestel vernomen.
    Het toestel stortte neer bij Löwenich op negen kilometer ten westen van Keulen en alle zeven bemanningsleden kwamen om het leven.

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Sergeant
    Eenheid:
    No. 49 Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    18 juli 1941
    Aanbeveling:
    Sergeant Merralls heeft een grote verscheidenheid aan doelen aangevallen waaronder Berlijn twee maal, Hamburg viermaal, Kiel tweemaal, Mannheim, Frankfurt, Maagdenburg, de Kanaalhavens en doelen in het Roergebied. Bovendien heeft hij deelgenomen aan de experimentele jagerpatrouilles met Hampdens en heeft een aantal vluchten als mijnenlegger gemaakt. Tijdens zijn periode als navigator was hij bij twee opmerkelijke vluchten betrokken. Op 19 november 1940 was hij navigator van een van de twee vliegtuigen van deze basis die de Skoda fabrieken in Pilsen bereikten en aanvielen. Een andere opmerkelijke navigatievlucht was de beroemde aanval op München op 8 november 1940. Sgt. Merralls is een van de meest succesvolle gezagvoerders geweest. In de nacht van 30 maart 1941 was hij gezagvoerder van een vliegtuig dat een mijn moest leggen in de Goulet de Brest, een zwaar verdedigde plaats. In weerwil van sterke tegenstand van de grondverdediging bleef Sgt. Merralls meer dan een half uur (waarin zijn toestel herhaalde malen werd geraakt) in de buurt van de Goulet rond cirkelen om zeker te zijn van het juiste afwerppunt voordat hij eindelijk de mijn dropte. In de nacht van 9 april, bij het aanvallen van een doel in Berlijn, werd Sgt. Merrall’s toestel gevangen en vastgehouden door zoeklichten en was onderhevig aan intens luchtafweervuur. Ondanks dat handelde Sgt. Merralls met de grootste kalmte en hoewel hij tot op 2.000 voet boven het centrum van Berlijn moest dalen vanwege de heftige ontwijkende acties om eraan te ontsnappen, bracht hij zijn toestel veilig naar de basis terug hoewel het negen zware treffers had gekregen van de grondverdediging. Al zijn operaties werden gekenmerkt door bekwaamheid, moed, vastberadenheid en een intens verlangen de vijand hard en nauwkeurig te raken.
    Distinguished Flying Medal (DFM)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Warrant Officer (Vaandrig)
    Eenheid:
    No. 106 Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    20 juli 1942
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Tijdens zijn tweede tour bleef deze onderofficier in zijn werk de grootst mogelijke moed en initiatief tonen Tijdens die tour nam hij deel aan aanvallen op Lübeck, Rostock, Warnemünde, Essen en Bremen. In juli 1942 werd zijn toestel boven Duisburg ernstig beschadigd door zwaar luchtafweervuur maar Warrant Officer Merralls zette kalm zijn bombardeerrun voort en maakte de aanval met succes af. Hij vloog zijn beschadigde toestel met één uitgevallen motor veilig naar de basis terug. Later, in juli 1942 toen hij terugkeerde van een aanval bij daglicht werd zijn toestel door twee vijandelijke jagers aangevallen. Door vaardig met zijn toestel te manoeuvreren stelde hij zijn schutters in staat een jager neer te schieten en de andere, een Focke Wulf 190 ernstig te beschadigen.

    Posthuum toegekend en overhandigd aan de vader van Merrall door Koning George VI op Buckingham Palace.

    Bronnen

    Foto