TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Godfrey, Valentine Thomas Basil

    Nationaliteit:
    Britse (1801-heden, Koninkrijk)

    Biografie

    De Atheltemplar, waarop Godfrey Valentine 1ste machinist was werd tijdens de genoemde aanval zwaar beschadigd toen de brug werd geraakt door twee bommen van 250 kilo.
    Na een uitvoerige reparatie werd zij uiteindelijk op 14 september 1942 tot zinken gebracht door torpedo‘s van de U-547 terwijl zij met 9.400 ton olie in konvooi van Reykjavik naar noord Rusland voer. Zij had deelgenomen aan 17 konvooien en had het ongelukkige konvooi HX-84 overleefd toen dat werd aangevallen door het Duitse vestzakslagschip de Admiral Scheer.

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Chief Engineer
    Eenheid:
    m.v. Atheltemplar, British Merchant Navy
    Toegekend op:
    10 juni 1941
    Aanbeveling:
    Het schip werd door bommen geraakt en raakte in brand. De Eerste Officier was ernstig gewond en alle andere hoge officieren werden gedood. De 1ste Machinist nam de leiding over de achterste stuurboordsloep en voer ermee weg met 14 bemanningsleden waarvan sommige gewond waren. Nadat hij ze op een ander schip had overgezet ging de 1ste machinist met een ploeg terug naar zijn eigen schip. Het vuur was nu gedoofd maar alle stoomleidingen waren gebroken en er stond ongeveer een halve meter water in de machinekamer waardoor de dynamo’s onder water stonden. De 1ste machinist trof onmiddellijk voorbereidingen voor slepen en het schip werd de haven binnen gebracht.
    Member of the Order of the British Empire (MBE)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Chief Engineer (Eerste Machinist)
    Eenheid:
    MV Atheltemplar, British Merchant Navy
    Toegekend op:
    10 juni 1941
    Lloyd's War Medal for Bravery at Sea
    Aanbeveling:
    Het schip werd door vijandelijke vliegtuigen aangevallen en in brand geschoten. De Eerste Officier was ernstig gewond en alle andere hoge officieren werden gedood. De hoofdmachinist wist de stuurboordsloep weg te krijgen met 14 man van de bemanning waarvan sommige gewond waren en zette ze over op het reddingsschip. Toen hij met een andere ploeg naar zijn schip terugkwam ontdekte hij dat het vuur uit was maar dat alle stoomleidingen gebroken waren en er ongeveer een halve meter water in de machinekamer stond waardoor de dynamo’s onder water stonden. De 1ste machinist trof onmiddellijk voorbereidingen voor slepen en het schip werd de haven binnen gebracht.

    Bronnen

    Foto