Henry Richard Leven had zijn opleiding in Babbacombe, Torquay en Burnaston en zijn kwalificatie als sergeant-piloot (maart 1941), zijn opleiding tot gevechtspiloot op Blenheims en zijn plaatsing bij het 107 Squadron RAF in Massingham, Norfolk.
Vervolgens had hij een korte buitenlandse tour naar Gibraltar en een betrokkenheid bij de Malta-missie (eind 1941). Hij werd bevorderd tot piloot-officier (december 1941), gevolgd door zijn plaatsing als bominstructeur bij een Operational Training Unit (februari 1942).
Hij kreeg zijn opleiding op Mitchell-vliegtuigen en keerde terug naar de operaties met zijn plaatsing in Norfolk (eind 1943) om zich aan te sluiten bij een nieuwe unit van Mosquitos. Hij werd vervolgens instructeur voor bemanningen op Mosquitos in High Ercell. Hij werd bevorderd tot Squadron Leader en keerde terug naar Norfolk als Flight Commander van No 2 Group Support Unit om vliegtuigbemanningen op te leiden voor Mitchell- en Boston-squadrons (1943 - 1944), gevolgd door zijn aanstelling als Flight Commander van A Flight, No 98 Squadron RAF, Dunsfold (herfst 1944). Later werd hij overgeplaatst naar Melsbruck Aerodrome, Brussel (september 1944), gevolgd door zijn bevel over de tussenpost in Eindhoven (maart 1945) en zijn verhuizing naar Celle en vervolgens Luneburg (mei 1945). Hij was betrokken bij de bouw van een permanente tussenpost in Schleswig, waarna hij terugkeerde naar Duitsland na de ontbinding van zijn eenheid als stafofficier bij het Transport Command, verbonden aan het BAFO-hoofdkwartier in Buckeburg (eind 1945). In januari 1946 kreeg hij het bevel over 19 Staging Post op het vliegveld Berlin-Gatow (januari 1946), gevolgd door zijn demobilisatie (voorjaar 1946).
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!