TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Bull, Bernard Cunningham

Geboortedatum:
1917
Overlijdensdatum:
1971
Dienstnummer:
905503 (NCO)/188782 (Officer)
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

Bernard Cunningham was een boordschutter wiens operationele loopbaan in de avond van 24 februari 1941 begon bij 218 Squadron. Hij werd later overgeplaatst naar 15 Squadron en voltooide zijn operatiomele carrière op zijn 72ste operatie en in totaal 396 vlieguren.
Nadat hij de R.A.F. had verlaten ging hij als soldaat/chauffeur naar het Royal Army Service Corps en diende in Korea.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flight Sergeant (Sergeant-vlieger)
Eenheid:
No. 218 (Gold Coast) Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
29 december 1942
Aanbeveling:
16 oktober 1942
Flight Sergeant Bull is een boordschutter van 218 (Gold Coast) Squadron die tussen februari 1941 en augustus 1942 56 missies heeft voltooid met in totaal 317 vlieguren. Zijn staat van dienst is er een van voortdurende moed en opmerkelijkheid. In april 1941 zat hij in de neuskoepel van een Wellington die het vliegveld Marane ten zuiden van Bordeaux aanviel. Het vliegtuig deed een duikaanval op twee hangars die al in brand stonden. F/Sgt Bull sproeide de kogels uit zijn twee Brownings rond de hangars en schoot een zoeklicht kapot. Er werden drie aanvallen gedaan, de laatste van 500 voet en F/Sgt Bull pompte honderden kogels in vier verspreid staande vliegtuigen.
In mei 1941 werd het toestel van F/Sgt Bull boven Cuxhafen aangevallen door een Bf 109. Hij liet zijn gezagvoerder zo draaien dat het vijandelijke toestel afstak tegen het Noorderlicht. Hij loste toen een kort salvo op het Duitse toestel dat toen snel verdween.
In juli 1942, na Bremen te hebben gebombardeerd werd F/Sgt. Bull’s toestel aangevallen boven het IJsselmeer, eerst door een Me 110 en kort daarna door twee niet geïdentificeerde vliegtuigen waarvan er ten minste een werd opgegeven als neergehaald.
Op 16 juli 1942, op de retourvlucht vanuit Lübeck vielen drie Bf 109’s zijn Stirling aan bij daglicht boven de Deense kust. Na drie felle salvo’s van F/Sgt Bull draaide een van de vijandelijke toestellen af met een lange blauwe rooksliert achter zich aan. De Britse machine vloog door en bombardeerde zijn doel. Gedurende zijn tijd bij het squadron heeft F/Sgt Bull zich onderscheiden door zijn bereidheid en zijn totale onderwerping van persoonlijk belang aan zijn plicht. Hij wordt met klem voorgedragen voor toekenning van de Distinguished Flying Medal.
Distinguished Flying Medal (DFM)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Pilot Officer (2e Luitenant-vlieger)
Eenheid:
No. 15 Squadron, Royal Air Force (No. 15 Squadron, Royal AIr Force)
Toegekend op:
25 mei 1945
Distinguished Flying Cross (DFC)
Aanbeveling:
P/O Bull heeft nu zijn derde operationele tour voltooid. Hij heeft deelgenomen aan zes aaanvallen op Keulen, zes op Bremen, vijf op Kiel en aan talloze andere aanvallen op doelen diep in Duitsland waaronder op de hoofdstad zelf. Tijdens zijn derde tour heeft hij ook geopereerd ter ondersteuning van de landmacht. Hij heeft bij zijn squadron als rugschutter gevlogen en zijn werk is altijd van het hoogste niveau geweest, zowel in de lucht als op de grond. Met zijn moed, zijn kalmte en zijn grote ervaring met operationele vluchten is hij een onschatbare toevoeging aan het personeel van het squadron geweest en hij heeft veel bijgedragen aan het opleiden van minder ervaren schutters. Hij wordt sterk aanbevolen voor toekenning van het Distinguished Flying Cross.
Gedateerd 24 januari 1945.

De basiscommandant van R.A.F. Mildenhall schreef:
Van harte aanbevolen. De mate van plichtsbesef en inspaningen tijdens operaties zijn uitzonderlijk. Het uitmuntende voorbeeld dat hij heeft gesteld is opmerkelijk.

Bronnen

  • - Second Supplement to The London Gazette Issue 35837 published on the 25 December 1942
    - Fourth Supplement to The London Gazette Issue 37094 published on the 22 May 1945
    - Bosleys

Foto