Copley, John James

Geboortedatum:
1912
Dienstnummer:
521256
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

John Copley meldde zich in juli 1935 bij de R.A.F. als Flight Rigger en werd in juli 1938 Flight Rigger/boordschutter.
Tijdens de eerste operationele vlucht van de oorlog door 38 Squadron, het bombarderen van schepen voor Helgoland op 3 december 1939, werd het toestel waarin LAC Copley staartschutter was, van achteren aangevallen door een Bf 109. Copley kon van korte afstand (200 meter) twee salvoís afvuren en zag hoe de jager steil klom, overtrokken raakte en stuurloos in zee stortte.
Toen de Wellington bommenwerper op R.A.F. Marham landde, maakte hij vanwege het lek geschoten bakboordwiel een grond looping; de huid hing in flarden langs de staartkoepel, de brandstoftank was lek geschoten en de bemanning werd snel gered.
Toen Copley landde vond hij een Duitse mitrailleurkogel tussen de snelsluiting van zijn parachute en zijn huid.
Hij bewaarde de kogel als herinnering aan hoeveel geluk hij had gehad. Die is nu te zien in het Yorkshire Air Museum in Elvington, Yorkshire, samen met zijn DFM en andere interessante zaken.
In 1941 werd het vliegtuig waarin hij vloog neergeschoten en zijn familie kreeg te horen dat hij vermist en vermoedelijk dood was. Copley had het echter overleefd en bracht de rest van de oorlog door als krijgsgevangene.
Na het einde van de oorlog keerde hij naar zijn gezin terug en dreef een garage en tankstation in zijn woonplaats.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Leading Aircraftman
Eenheid:
No. 12 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
1 januari 1940
Samenvatting:
Aanbeveling:
Leading Aircraftman Copley was staartschutter in een vliegtuig dat in december 1939 deelnam aan een aanval boven vijandelijk gebied. Toen zijn vliegtuig uit de formatie raakte en van achteren werd aangevallen door een vijandelijke jager, opende hij het vuur op ongeveer 150-200 meter afstand en loste vervolgens twee salvoís van elk 20 schoten van korte afstand waardoor het vliegtuig steil klom, overtrokken raakte en stuurloos neerstortte.
Tijdens dit gevecht werd LAC Copleyís toestel door vijandelijke kogels op diverse vitale plaatsen geraakt en ondanks het feit dat hij zelf gewond was geraakt door het vuur van het aanvallende toestel behield hij de controle over zijn vuur en de bediening van zijn koepel waarmee hij het niveau voor andere boordschutters hoog stelde.
Bijzonderheden:
Hij kreeg op 20 maart 1940 de onderscheiding uitgereikt op R.A.F. Fretwell.
Distinguished Flying Medal (DFM)

Bronnen