TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Corbin, Harold Arthur

Geboortedatum:
14 november 1923 (Brighton/East Sussex, Verneigd Koninkrijk)
Overlijdensdatum:
8 april 2017
Dienstnummer:
1295151 (NCO)/186731 (Officer)
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

Bevorderingen:
? Warrant Officer
22 september 1944: Pilot Officer on Probation (emergency)
22 maart 1945: Flying Officer (war sub)
mei 1956 gedemobiliseerd

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Warrant Officer (Vaandrig)
Eenheid:
No. 248 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
17 oktober 1944
Aanbeveling (opgesteld 24.8.1944):
Warrant Officer Corbin heeft sinds hij bij dit squadron kwam 25 operationele vluchten gemaakt waaronder zes aanvallen op vijandelijke scheepvaart. Hij is altijd bereid geweest de vijand aan te vallen en heeft opmerkelijke moed, vaardigheid en vastberadenheid getoond bij het uitvoeren van zijn aanvallen. Ondanks drie lastige ervaringen zijn zijn vertrouwen en vastberadenheid hetzelfde gebleven. Op 29 juni 1944 nam hij deel aan een aanval op scheepvaart bij het Ile de Groix en hoewel zijn toestel in de bakboordvleugel werd geraakt, vloog hij het veilig naar de basis terug. Op 30 juni nam hij deel aan een aanval op scheepvaaart bij Concarneau en beschadigde een M klasse mijnenveger. Zijn toestel werd zwaar beschadigd en hij moest een motor in vaanstand zetten. Hij vloog het toestel veilig naar de basis terug en maakte een uitstekende landing. Op 27 juli vloog W/O Corbin een van acht toestellen die een scheepvaart verkenning moesten uitvoeren voor de Franse kust. Voor de monding van de Loire werd een konvooi van acht escorteurs waargenomen en er werd bevel gegeven aan te vallen. Tijdens de aanval werd zijn toestel aan stuurboord in de motor geraakt, de wand van de cockpit, de radiator, het landingsgestel, de oliekoeler en de brandstoftanks. W/O Corbin zette onmiddellijk de stuurboordpropellor in vaanstand en vloog het toestel naar de basis terug waar hij op een motor en een lekke band een knappe landing maakte. Op 14 augustus nam hij weer deel aan een aanval op scheepvaart, dit maal op de Gironde. Ondanks zwaar luchtafweervuur van zowel schepen als kustbatterijen viel hij aan en beschadigde een Seetier destroyer. Zijn toestel werd door zware flak in beide buitenste tanks geraakt. De bakboordbinnentank werd doorzeefd en alle brandstof liep eruit. Een granaat sloeg door de vloer van de romp en vernielde de I.F.F. en de Gee installatie. De bakboordmotor was zwaar beschadigd en die aan stuurboord was ook geraakt. De bakboordmotor moest onmiddellijk in vaanstand worden gezet. W/O Corbin zette koers naar het vliegveld van Vannes terwijl de brandstof uit zijn tanks stroomde, zonder enige mogelijkheid van peilen, met een volkomen onbruikbare bakboordmotor en de stuurboordmotor beschadigd. Om de moeilijkheden nog groter te maken openden de batterijen bij het Ile de Re het vuur met zware en nauwkeurige flak. Toen hij de kust bij Vannes passeerde was het al zo donker dat hij het vliegveld niet kon zien dat overigens ook geen faciliteiten had. Hij vloog toen boven land en klom langzaam naar 4.000 voet. Op die hoogte gaf hij bevel het toestel per parachute te verlaten en hij sprong nadat zijn waarnemer eruit was. Beiden maakten een geslaagde landing en nadat ze de nacht onder een heg hadden doorgebracht namen ze contact op met Amerikaanse troepen die de terugreis naar dit land regelden.
Warrant Officer Corbin heeft niet alleen met vastberadenheid en moed gehandeld maar hij heeft bij drie gelegenheden ook verbazingewekkende vaardigheid getoond in het vliegen met zulke zwaar beschadigde toestellen. Ik kan deze Warrant Officer niet sterk genoeg aanbevelen voor een onmiddellijke toekenning van de Comspicuous Galantry Medal.
Opmerkingen van de basiscommandant:
Warrant Offcer Corbin heeft grote vaardigheid en hardnekkigheid getoond tegenover zware vijandelijke tegenstand en ik acht deze aanbeveling welverdiend.
Opmerkingen van de A.O.C.: W/O Corbin heeft als geen ander hardnekkigheid, moed en vastberadenheid getoond. Bij vier afzonderlijke gelegenheden heeft hij zijn aanval zo ver doorgezet dat zijn toestel in een kreupele toestand terugkwam waarbij grote vaardigheid en vliegkunst vereist was om een veilige terugkeer te maken. Voor deze zeer dappere prestaties beveel ik hem sterk aan voor een onmiddellijke toekenning van de C.G.M.

Medaille werd uitgereikt door Koning George VI op Buckinghsam Palace, 20 februari 1946.
Conspicuous Gallantry Medal (CGM)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)

Met "FRANCE AND GERMANY"-gesp.
Atlantic Star

Bronnen

Foto