TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Restanten Wärmehalle Nordlager II Fliegerhorst Venlo

Restanten Wärmehalle Nordlager II Fliegerhorst Venlo

Op Fliegerhorst Venlo lagen een kleine 102 hangaars. Hiervan waren er 12 verwarmd. De benaming van deze versie heeft al een paar keer de revue mogen passeren. "Wärmehalle". Maar wat voor een soort hangaar was dat nu eigenlijk en waar diende hij voor?
De Wärmehalle werd ook wel een Einflugzeughalle genoemd. O In totaal zijn er van zeven Wärmehallen de restanten terug te vinden. Drie op het Nordlager en vier op het Südlager.

De benaming zegt het al, een verwarmde hangaar. In de winter kan het stiekem best goed koud worden in de winter. Niets is zo vervelend als met verkleumde vingers proberen een vliegtuig te onderhouden en/of te repareren. Een verwarmde hangaar zorgde er voor dat monteurs en onderhoudspersoneel onder behaaglijke omstandigheden hun werkzaamheden konden verrichten. Een vliegtuig bestaat immers uit een fors aantal onderhoudsgevoelige onderdelen waarbij het belangrijk is dat er goed en gedegen onderhoud aan gepleegd kan worden.

Er is een specifiek kenmerk dat bij alle typen verwarmde hangaars overeenkomt. Namelijk de schoorsteen.
Deze is bij alle hangaars herkenbaar aan het betonnen topdek en daaronder liggende rookgaten. Het rookafvoersysteem had drie rookkanalen in de schoorsteen zitten. De schoorsteen vind zijn begin in het ketelhuis. Alle ketelhuizen waren gevestigd in een aanbouw aan de achterzijde van de hangaar en lagen meestal in een kelderruimte.
In het ketelhuis stond een grote op cokes gestookte verwarmingsketel. In de directe omgeving van Wärmehallen zijn nog menig restant van cokes terug te vinden. De ketels zorgden dan de boilers vol zaten met warm water. De bevestigingsbeugels van de boilervaten zijn bij sommige restanten nog aanwezig. Vanuit de boilervaten ging een leidingsysteem de hal in. Één aanvoerleiding en één afvoerleiding zorgde voor de verwarming. De bevestigingsbeugels van deze leiding zijn bij deze hangaar nog goed te zien.

Elke Wärmehalle had dus een aanbouw. Niet alleen voor het ketelhuis, maar deze diende ook als werkplaats en opslag. In deze werkplaatsen werden kleinere reparaties aan vliegtuigonderdelen uitgevoerd en diende tevens als kleine opslagruimte. Aan de achterzijde is ook nog een van de weinige, volledig intacte 'Splittermauer' te zien.

Het puinveld rondom deze hangaar ruïne is enorm. Mede doordat er een bijgebouw in de directe omgeving staat, maar het zegt ook iets over de kracht van de explosie die door de werkzaamheden van het Sprengkommando veroorzaakt is.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

  • Tekst: Axel Repping
  • Foto's: Axel Repping

51.36742001, 6.20090514

Voormalig vliegveld Venlo bij Nazi Megastructures

nov2019

Voormalig vliegveld Venlo bij Nazi Megastructures

De voormalige vliegbasis Venlo-Herongen komt zaterdag 23 november voorbij in de tv-reeks Nazi Megastructures. De aflevering van de National Geographic-serie staat stil bij de Duitse luchtverdediging in de Tweede Wereldoorlog.

Lees meer