TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Haven van Douala

Tijdens beide wereldoorlogen speelde de haven van Douala aan de monding van de Wouri een rol die de regionale schaal ver te boven ging. In 1914, toen Kameroen nog een Duitse kolonie was, was Douala de belangrijkste maritieme toegangspoort tot Kameroen. Het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog veranderde de monding al snel in een betwist gebied. Geallieerde zeestrijdkrachten van Groot-Brittannië en Frankrijk blokkeerden de kust en in september 1914 lanceerden ze operaties om de haven in te nemen. Na weken van gevechten viel Douala in handen van de geallieerden, waardoor ze de controle kregen over de belangrijkste haven van de kolonie en Duitsland afsneed van zijn Centraal-Afrikaanse bezittingen. Vanaf dat moment tot het einde van de oorlog diende Douala als het administratieve en logistieke centrum voor de geallieerde bezetting van Kameroen. De haven verwerkte de stroom troepen, voorraden en communicatie die de campagne landinwaarts ondersteunde.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog stond Douala onder Frans mandaat en was het belang ervan als maritiem knooppunt alleen maar toegenomen. In 1940, na de val van Frankrijk, sloot Kameroen zich aan bij generaal De Gaulle en de Vrije Fransen. De haven van Douala werd een van de eerste bolwerken van de beweging voor de Vrije Fransen. De Gaulle zelf landde er in oktober 1940, wat het begin markeerde van de aanwezigheid van de Vrije Fransen in Equatoriaal Afrika. De haven werd al snel opgenomen in de geallieerde bevoorradingsnetwerken over de Atlantische Oceaan en in het binnenland van Afrika. Schepen met materieel, troepen en vliegtuigonderdelen meerden aan in Douala voordat hun lading landinwaarts werd vervoerd of verder werd gevlogen via de veerroutes die West-Afrika met het Midden-Oosten verbonden. De haven werd zo zowel een politiek symbool van de Vrije Fransen als een praktische levensader voor de geallieerde operaties in de regio.

De haven speelde een belangrijke rol tijdens Operatie Postmaster, toen geheime agenten van en naar de haven reisden. Van hieruit werden de twee buitgemaakte schepen opgepikt door de HMS Violet.

Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog was Douala getransformeerd van een koloniale haven tot een strategisch knooppunt van een wereldwijd conflict. De rol die de haven tijdens de oorlog speelde, legde de basis voor de naoorlogse uitbreiding van de haven, die later de belangrijkste maritieme afzetmarkt van Kameroen en een van de drukste havens in Centraal-Afrika zou worden.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

Gerelateerde boeken

Ian Fleming and SOE's Operation POSTMASTER

4.05594266, 9.69129663

Lees meer (4)