TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Oorlogsgraf van het Gemenebest Nederlands Hervormde Begraafplaats Wirdum

Op de N.H. Begraafplaats van Wirdum (Frysk: Wurdum) bij de Sint-Martinuskerk (Frysk: Sint-Martinustsjerke) is het graf te vinden van Sergeant W.R. Fisher.

Tekst op de steen:
517185 sergeant
W.R. Fisher
Pilot
Royal Air Force
January 1943 Age 26
We have lost him
Heaven has found him
God doeth all things well


De bemanning van de bij Wirdum gecrashte bommenwerper bestond uit:
1e Sgt George Emerson, gezagvoerder 1ste piloot, RNZAF, Nieuw Zeeland.
Sgt William Robert Fisher ┼, 2de piloot RAF, Engeland.
Sgt Gordon Withla, navigator, RNZAF, Nieuw Zeeland.
Sgt Dick Prior, RAF, Engeland (bomrichter-voorschutter).
Sgt Harold Hughes, staartschutter, RNZAF nieuw Zeeland.
Sgt W.D.D. (Denzil) Watts, radioverbinding, RAF, Engeland.

Het verhaal van Emerson, Withla en Hughes:
De HD-T for Tommy, een Wellington Mk X No. 466 Royal Australian Airforce Squadron startte om half vijf in de middag van 21 januari 1943 van zijn basis Leconfield, Yorkshire, Engeland voor een vlucht naar het zeegebied even voor Terschelling waar twee zeemijnen van een nieuw type moesten worden afgeworpen. Toen we de kust naderden zagen we grote mistvelden, die ons het uitzicht op de grond benamen. We hadden voortdurend op enkele tientallen meters hoogte gevlogen om niet door de Duitse radar te worden opgepikt maar gingen vlak bij het eiland even wat hoger om ons te oriënteren. Kort daarna hoorden we een explosie, de stuurboordmotor begaf het en uit gaten in de stuurboordvleugel stroomde benzine uit de tanks. Van de anderen uit de formatie van zes of zeven was niets te zien. Het werd steeds moeilijker om hoogte te houden en we wisten ook geen richting meer. Of we nu getroffen zijn door Flak van Terschelling of van een Flakschip in de buurt? Dat weten we nu nog niet. De mist belette ons om te zien of we boven land of boven zee dwaalden. Op het moment dat de mist dunner werd zagen we land onder ons. Emerson, Withla en Hughes komen tot een eensluidende beschouwing over hun toen gevolgde koers: de kustlijn is een groot stuk ten zuiden van Harlingen gepasseerd, vliegend richting zuid en naar het noorden doorbuigend weer naar het westen tot het eindpunt – Wirdum. Niemand van de bemanning kan het precies reconstrueren. Ze zijn gevolgd door een nachtjager maar werden niet aangevallen, waarschijnlijk omdat het duidelijk een verloren zaak was. Sgt Prior werd uit de neuskoepel geroepen om een veiligere plaats te zoeken, Fisher en ik hielden het stuurwiel vast, Prior lag op de grond en trok aan een stuurkabel. Hughes bleef in de achterkoepel.
Later is bekend geworden dat het toestel bij Wiewerd (Frysk: Wiuwert - een dorp in de gemeente Littenseradeel) met een klap tegen een telefoonpaal botste. Sarge raakte bewusteloos, Emerson had een lichte hersenschudding, Hughes had eveneens een hersenschudding maar ook een diepe wond aan zijn voorhoofd, Watts en Whitla waren licht gewond. Prior raakte zwaar gewond en werd naar het St. Bonifatiushospitaal in Leeuwarden gebracht. Fisher is het enige bemanningslid die de crash niet overleefde en ligt in Wirdum begraven. In Wirdum is een straat naar hem vernoemd: de W.R. Fisherstrjitte. De straatnaam: George Emersonstrjitte herinnert aan de gezagvoeder van de gecrashte bommenwerper.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

  • Tekst: Jelmer Menting, dhr. M. Hoekstra, Dennis de Munck
  • Foto's: Klaas Graansma (1, 2), Mia van den Berg (3)