TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Klokkenstoel Mirns

De klokkenstoel herinnert de inwoners van Mirns aan de Amerikaanse bommenwerper die op 22 december 1943 in het dorp een noodlanding maakte en hierbij de klokkenstoel op het kerkhof verwoeste, en de zeven bemanningsleden die hierbij omkwamen.

De namen van de bemanningsleden luiden:

1st . Lt. . John Harold Allen ( First Pilot ), 2nd. Lt. . Anthony Louis Destro ( Bombardier) , Technical Sergeant John R. Elder ( Top Turret Gunner) , Staff. Sergeant Everett M. Odom ( Tail Turret Gunner ) , Technical Sergeant James C. Owens (Waist Gunner) , Sergeant Joseph J. Pavelko ( Ball Turret Gunner ) , 2nd. Lt. Erwin James Bevins Jr. ( Co-Pilot ), 2nd. Lt. Joseph F.Gill Jr. (Navigator), Sergeant Oscar Robbins Jr. (Radio Operator ), Sergeant Harry L. Henry ( Ass Engineer / Waist Gunner ).

Het verongelukte toestel was de B24 H Liberator van de Amerikaanse 8th Air Force, afkomstig van 445 BG (Bomb Group) 702 BS (Bomb Squadron), gelegerd op Tibenham Norfolk in Engeland. Op de terugweg van een bombardementsvlucht naar Osnabrück op 22 december 1943, werd de machine getroffen door een raket. Het communicatiesysteem (Interphone) viel uit, net als een motor en de rompconstructie werd ontzet. De Liberator moest verder zonder de beschermende formatie en kon zo gemakkelijk prooi worden van de jagers van de bezetter. Tussen Bolsward en Workum volgde een confrontatie met een formatie Messerschmitts BF 110 van het Zerstörer Geschwader 26.

De bommenwerper werd zodanig toegetakeld dat de piloot luitenant John Harold Allen besloot een noodlanding te maken. Boven Bakhuizen verlieten sergeant Bevins en sergeant Henry het toestel. Toen de machine boven het IJsselmeer kwam, draaide de piloot 180 graden en vloog weer op de Gaasterlandse kust aan. Sergeant John Elder sprong, maar zijn parachute dreef naar zee en het koude water maakte een einde aan zijn leven. Ook sergeant Joe Gill waagde een sprong, maar hij trok zijn parachute te vlug open. Deze wikkelde zich om de staartvlakken en Gill werd meegesleept. Toen het kerkhof van Mirns met de klokkenstoel opdoemde, raakte de Liberator met de neus de lage heuvelrug. Het toestel richtte zich op en sloeg over de kop, dwars door de eerste rij bomen. Op het kerkhof ging de machine weer over de kop. Grafstenen werden weggemaaid en de klokkenstoel versplinterd. Daarna ging het wrak nog eens over de kop, boorde zich aan de andere kant van het kerkhof weer door de bomen, schoot de weg over en sloeg volkomen uit elkaar in het weiland.

Er was één overlevende. Sergeant Joe Gill leefde nog, ondanks dat hij door het toestel werd meegesleept en ook driemaal mee over de kop was gegaan. Verder kwam de gehele bemanning die de noodlanding meemaakte om het leven.

Op 24 december 1943 werden de stoffelijke resten begraven op de R.K. begraafplaats in Bakhuizen. Enige tijd na de oorlog volgde de herbegrafenis op de Amerikaanse begraafplaats Margraten, terwijl John Allen in Neuville in België ter aarde werd besteld.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

  • Tekst: Bert Deelman
  • Foto's: Bert Deelman