TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Luchthaven Kassel-Waldau

In 1924 werd er begonnen met het bouwen van een vliegveld op een voormalige militairy locatie , met de intentie om het te bruiiken voor civiele vluchten. Tegelijkertijd bouwde Dietrich Gobiet Flugzeugbau AG (DGF(een fabriek waarin sportvliegtuigen werden gebouwd.
Vanaf 1930 begon Fieseler Flugzeugbau het vliegveld te gebruiken voor het testen, maar ook begonnen ze met het bouwen van vliegtuigen op het vliegveld. In eerste instantie alleen nog sportvliegtuigen en zweefvliegtuigen, maar vanaf 1936 wonnen ze een contract met de Luftwaffe voor het bouwen van hun bekendste vliegtuig de Fieseler Storch. Later produceerden ze ook FW 190’s en ME109’s in licentie. De locatie op dit vliegveld was bekend als werk III en was in de noord en noordwest hoek van het vliegveld. Daarnaast had Fieseler ook nog locaties in Bettenhausen (Werk I) en in Lohfelden (Werk II) en zij maakten gebruiken van dwangarbeiders, die over heel veel subkampen en locaties in en rondom Kassel. Fieseler was ook het bedrijf dat de V1 (Fieseler Fi 103) ontwikkelde en produceerde.
Gedurende de oorlog werd start en landingsbaan verhard met beton en was 800 meter lang. Aangezien het vliegveld binnen de perimeter van Kassel lag werd het beschermd door de velen FLAK batterijen in en rondom Kassel, daarnaast waren er kleinere FLAK posities rondom het vliegveld. Als verdere bescherming was er een identiek vliegveld nagebouwd in de buurt van Crumbach.
Op 28 juli 1943 bombardeerde de Amerikaanse 8th Airforce voor de eerste keer de Fieseler fabrieken in Kassel en ook het vliegveld. Vanaf dat moment kwam zowel de 8th Airforce als ook de Engelse op regelmatige basis terug om Kassel te bombarderen.
Op 4 april 1945 werd Kassel ingenomen door de 80ste Amerikaanse Infanterie Divisie and na reparatie werkzaamheden aan het vliegveld van 17 april tot en met 19 april 1945 werd het vliegveld in gebruik genomen als een P47 basis door de 48ste Fighter group. De naam veranderde ook naar Airfireld Kassel-Waldau Y-96.
Op de foto is nog een origineel stuk van de taxie baan zichtbaar. De rest van het vliegveld is vanwege verbouwing niet meer zichtbaar.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

  • Tekst: Gio Theunissen
  • Foto's: Gio Theunissen