TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Luchthaven Salento

Brindisi, in de jaren 20 gesticht als militaire vliegbasis, begon in de jaren 30 met commerciële vluchten met Ala Littoria naar Rome. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de locatie in militaire dienst genomen, hoewel er tot 1943 commerciële vluchten werden uitgevoerd. Van 1941 tot 1943 exploiteerde de Duitse Luftwaffe hier een transportbasis, waar Junkers Ju 52-eenheden werden ingezet voor missies in de Middellandse Zee. De eenheden die hier in deze periode gestationeerd waren, waren:

III./KG z.b.V. 1
KGr. z.b.V. 800
KGr. z.b.V. 400
KGr. z.b.V. 600
KGr. z.b.V. 102

De vliegbasis werd vervolgens veroverd door het Britse Achtste Leger, dat er een geallieerde vliegbasis van maakte. Squadron 148 (Special Duties) was hier gestationeerd en vervoerde wapens die boven Joegoslavië werden gedropt.

In februari 1944 probeerden vier SOE-agenten de Duitse generaal Kreipe te ontvoeren door aan boord van een omgebouwde bommenwerper boven Kreta te springen. Leigh-Fermor sprong maar de rest van het team niet: de missie werd midden in de lucht afgeblazen en in plaats daarvan werd gekozen voor een rendez-vous over zee.

Na de Tweede Wereldoorlog breidde Alitalia haar routes uit naar Catania.

De luchthaven, vernoemd naar vliegenier Antonio Papola, die in 1948 overleed, staat ook bekend als "Casale" (naar het nabijgelegen district) en "Luchthaven Salento" (naar de regio).

In 2008 werd het officieel een burgerluchthaven, hoewel de militaire operaties doorgaan onder de naam "Militair Vliegveld Orazio Pierozzi", ter ere van een piloot uit de Eerste Wereldoorlog.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

  • Tekst: TracesofWar
  • Foto's: RAF

40.6575, 17.946944

Lees meer (11)