TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

De pakketboot s.s. Newhaven werd in 1911 gebouwd voor de dienst tussen Newhaven en Dieppe. Tijdens de Eerste Wereldoorlog fungeerde het schip als hospitaalschip in Britse dienst en het schip begon de Tweede Wereldoorlog als troepentransportschip in Franse dienst. Na de strijd in Frankrijk in 1940 werd het schip in beslag genomen door de Duitsers en in de Oostzee ingezet als troepentransportschip en vervolgens als patrouillevaartuig (Vorpostenboot). De Newhaven werd in 1945 teruggevonden maar onherstelbaar bevonden. In 1947 werd het schip gesloopt.

Definitielijst

Eerste Wereldoorlog
Ook wel Grote Oorlog genoemd, conflict dat ontstond na een groei van het nationalisme, militarisme en neo-kolonialisme in Europa en waarbij twee allianties elkaar bestreden gedurende een vier jaar durende strijd, die zich na een turbulent begin, geheel afspeelde in de loopgraven. De strijdende partijen waren Groot-Brittannië, Frankrijk, Rusland aan de ene kant (de Triple Entente), op den duur versterkt door o.a. Italië en de Verenigde Staten, en Duitsland, Bulgarije, Oostenrijk-Hongarije en het Ottomaanse Rijk aan de andere kant (de Centrale Mogendheden of Centralen). De strijd werd gekenmerkt door enorme aantallen slachtoffers en de inzet van vele nieuwe wapens (vlammenwerpers, vliegtuigen, gifgas, tanks). De oorlog eindigde met de onvoorwaardelijke overgave van Duitsland en zijn bondgenoten in 1918.

Gegevens


s.s. Newhaven in de vorm zoals het schip werd gebouwd Bron: Public Domain (onbekend)

Gebouwd door:
Kiel gelegd:
Te waterlating:
Aflevering:
Einde:
Forges et Chantiers de la Mediteranee,
Le Havre
?
1911
mei 1911
november 1948
(gesloopt)
Bouwnummer : 347





Indeling:
Datum in:
Datum uit:
Gegevens:

mei 1911

s.s. Newhaven, Brighton and South Coast Railway



s.s. Newhaven, Société des Chemins de fer de l'Etat

augustus 1914

s.s. Newhaven, Marine National

7 mei 1915
5 maart 1919
HMHS Newhaven, Royal Navy



s.s. Newhaven, Société des Chemins de fer de l'Etat

8 mei 1940

s.s. Newhaven, Marine National

26 juli 1940

Kriegsmarine

1 augustus 1940

s.s. Skorpion (1940), Kriegsmarine

16 augustus 1940

Skorpion (Schiff 52), Kriegsmarine

december 1940

Vorpostenboot, Skorpion (V 1601), 16. Vorpostenflotille, Kriegsmarine

1942

DWo 67, Küstenschutz-Flottille Westliche Ostsee, Kriegsmarine

1 oktober 1943

Vorpostensicherungsboot, Vs 111, 1. Sicherungsflottille, Kriegsmarine

mei 1945
12 oktober 1945
s.s. Newhaven, Société des Chemins de fer de l'Etat


1948
verkocht voor sloop


november 1948
sloop Ghent, België

Definitielijst

Kriegsmarine
Duitse marine, naast de Heer en de Luftwaffe onderdeel van de Duitse Wehrmacht.

Geschiedenis

De s.s. Newhaven werd in 1911, onder bouwnummer 347, gebouwd aan de werf van Forges et Chantiers de la Mediteranee in Le Havre, in opdracht van de London, Brighton and South Coast Railway (LB&SCR). Het schip was bedoeld voor de dienst tussen Newhaven en Dieppe en werd na de bouw geplaatst met als thuishaven Dieppe onder het beheer van de Société des Chemins de fer de l'Etat. Het schip kreeg de identificatieletters OPCW en de oproepletters FOTT. De Newhaven had een netto waterverplaatsing van 1.665 ton, een lengte van ruim 93 meter, breedte van 10,57 meter en een diepgang van 5 meter. De aandrijving werd verzorgd door drie Satz Parsons stoomturbines, die stoom kregen van vier WR-boilers. Het geleverde vermogen was 9.000 W waarmee een maximale snelheid van 22 knopen (41 km/u) werd bereikt. Met een kruissnelheid van 15 knopen (28 km/u) met een voorraad van 97 ton olie, kon een afstand van 1.852 km worden afgelegd


HMHS Newhaven als hospitaalschip tijdens de Eerste Wereldoorlog Bron: Public Domain (onbekend)

Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog werd het schip in augustus 1914 in Dieppe gevorderd door de Franse Marine met als doel het te verbouwen tot hulpkruiser. Korte tijd werd het ingezet als troepentransportschip tot het werd echter overgedragen aan de Britten in mei 1915. Hier werd het schip verbouwd tot hospitaalschip met de capaciteit voor 170 bedden. In 1919 werd het terug gegeven aan de eigenaar.

De Newhaven liep op 5 augustus 1924 tijdens zware mist gedurende de nacht om 02.10 uur aan de grond bij de klippen van Berneval, nabij Dieppe. Pas na 9 dagen, op 14 augustus om 11.00 uur, kon het schip worden vlot getrokken.


s.s. Newhaven gestrand bij Berneval Bron: Public Domain (onbekend)

in de winterperiode 1929 - 1930 werd het schip een eerste keer verbouwd. De passagiersaccommodatie werd verbeterd en het promenadedek werd van buitenwanden voorzien. Gedurende de winterperiode 1931 - 1932 werden te Rouen de kolengestookte boilers vervangen door op olie gestookte en de dubbele schoorsteen vervangen door een enkele schoorsteen. Na deze verbouwingen nam de netto waterverplaatsing toe tot 1888 ton.


s.s. Newhaven na de verbouwingen Bron: Wilco Vermeer collection

Voorafgaand aan het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd het schip op 8 mei 1940, opnieuw gevorderd door de Franse marine en ingezet als troepentransportschip. Op 12 mei bracht het schip troepen naar Vlissingen. Op 14 mei 1940 bevond het zich in Rotterdam en werd daar stationair gehouden om leden van de Franse ambassade te evacueren. tijdens de periode van 25 - 30 mei werd de Newhaven ingezet bij de evacuatie van troepen uit Duinkerken. Op 3 juni bracht het schip de Franse Amiral Charles Platon en een deel van zijn staf naar het Britse Folkestone en op 12 juni evacueerde de Newhaven troepen uit de haven van Le Havre.

Na de strijd in Frankrijk werd het schip te Bayonne op 26 juli 1940 in beslag genomen door de Duitsers. Door de Duitsers werd de Newhaven vanaf 1 augustus 1940 ingezet als troepentransportschip in de Oostzee onder de naam s.s. Skorpion (1940). Op 16 augustus 1940 werd het schip als Skorpion (Schiff 52) aangeduid. In december 1940 ontving het schip het naamteken V 1601 en werd ingedeeld bij de 16. Vorpostenflottille. In deze hoedanigheid opereerde het schip tot 1942, waarna het als accommodatieschip DW0 67 werd ingedeeld bij de Küstenschutz-Flottille Westliche Ostsee. In oktober 1943 werd het schip Vorpostensicherungsboot Vs 111 bij de 1. Sicherungsflottille.

In mei 1945 werd de Newhaven in slechte toestand in Kiel terug gevonden. Op 12 oktober 1945 kwam het schip aan in Dieppe, waar werd bekeken of het schip kon worden verbouwd tot passagierschip. Het bleek te kostbaar het schip te herstellen, waarna het werd verscheept naar Le Tréport. Begin 1948 vertrok het schip op sleeptouw uit Le Tréport en werd het vanaf november 1948 gesloopt in Ghent, België.

Definitielijst

Eerste Wereldoorlog
Ook wel Grote Oorlog genoemd, conflict dat ontstond na een groei van het nationalisme, militarisme en neo-kolonialisme in Europa en waarbij twee allianties elkaar bestreden gedurende een vier jaar durende strijd, die zich na een turbulent begin, geheel afspeelde in de loopgraven. De strijdende partijen waren Groot-Brittannië, Frankrijk, Rusland aan de ene kant (de Triple Entente), op den duur versterkt door o.a. Italië en de Verenigde Staten, en Duitsland, Bulgarije, Oostenrijk-Hongarije en het Ottomaanse Rijk aan de andere kant (de Centrale Mogendheden of Centralen). De strijd werd gekenmerkt door enorme aantallen slachtoffers en de inzet van vele nieuwe wapens (vlammenwerpers, vliegtuigen, gifgas, tanks). De oorlog eindigde met de onvoorwaardelijke overgave van Duitsland en zijn bondgenoten in 1918.
hulpkruiser
Een hulpkruiser, auxiliairy cruiser, armed merchant cruisers of ook wel merchant raider in het Engels en hilfskreuzer, handelsschutzkreuzer dan wel handelsstörkreuzer (HSK) in het Duits, waren koopvaardijschepen die door toevoeging van zwaar geschut waren omgebouwd tot oorlogsschip. Soms waren de wapens verstopt om niet als oorlogsschip herkent te worden.

Technische gegevens

Naam: s.s. Newhaven
Bouwer:
Forges et Chantiers de la Mediteranee, Le Havre
Bouwnummer:
347
Naamsein:
OPCW / FOTT
Type/Klasse:
Pakketboot-veerboot
Waterverplaatsing:
1.665 ton (na bouw)
1.888 ton (na verbouwing)
Lengte:
93,10 meter
Breedte:
10,57 meter
Diepgang:
5 meter
Aandrijving:
3x set Satz Parsons stoomturbines
4x WR-boiler
9.000 W
3 schachten
97 ton olie
Snelheid:
22 knopen (41 km/u)
Bereik:
1.852 km bij 15 knopen (28 km/u)
Bewapening bij bouw:
geen (veerboot)
luchtafweermitrailleur (troepentransportschip Wo2)
Bemanning
?