Urquhart, Robert Alexander
- Geboortedatum:
- 2 augustus 1919 (Moose Jaw/Saskatchewan, Canada)
- Overlijdensdatum:
- 17 mei 1943 (Emmerich am Rhein, Duitsland)
- Begraven op:
- Oorlogsbegraafplaats van het Gemenebest Reichswald Forest
Vak: 5. Rij: B. Graf: 16-18.
- Dienstnummer:
- J/9763
- Nationaliteit:
- Canadese
Biografie
Robert Alexander Urquhart, geboren op 2 augustus 1919 in Moose Jaw, Canada, was een van de vier kinderen van Alexander en Susie Urquhart. Hij volgde een lokale opleiding en werkte als leerling-juwelier en magazijnbeheerder voordat hij in januari 1941 bij de RCAF in dienst trad. Aanvankelijk volgde hij een opleiding tot piloot, maar in januari 1942 behaalde hij zijn navigatorschap.
Urquhart arriveerde in maart 1942 in Engeland en sloot zich in augustus aan bij 50 Squadron, waar hij 15 operaties voltooide. Op 17 december nam hij deel aan een luchtaanval op Soltau en op 21 januari 1943 aan een luchtaanval op Essen. In maart stapte Urquhart over naar 617 Squadron.
Op 4 april bracht Urquhart dagen door in Farnborough om te trainen met Aldis-lampen, essentieel om hoogte te behouden tijdens de aanval op de dammen. Urquhart perfectioneerde deze rol tijdens testvluchten bij Scampton en Skegness. Ten tijde van de Dams Raid had hij 28 operaties voltooid en werd hij gedagvaard voor een DFC (Defense for the First Flight) voor zijn dienst bij 50 Squadron.
Op de crashlocatie van AJ-Z konden de Duitsers de stoffelijke overschotten van Urquhart, Tytherleigh en Fuller niet identificeren, wat resulteerde in hun begrafenis in een gezamenlijk graf op de Noordbegraafplaats Düsseldorf. Na de oorlog werd de gehele bemanning herbegraven op de oorlogsbegraafplaats Reichswald.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Flying Officer (1e Luitenant-vlieger)
- Eenheid:
- No. 50 Squadron, Royal Air Force
- Toegekend op:
- 20 juli 1945
"Sinds zijn toetreding tot dit squadron heeft Flying Officer Urquhart aan vele operaties deelgenomen. Zijn navigatie was altijd van het hoogste niveau en de successen die hij behaalde, zijn in niet geringe mate te danken aan zijn vaardigheid. Deze officier nam deel aan de aanvallen overdag op Le Creusot en Milaan en op andere momenten op vele zwaar verdedigde Duitse doelen. Bij een aanval op lage hoogte op een doel in Noordwest-Duitsland raakte hij gewond door luchtafweergeschut, maar bleef hij nauwkeurig navigeren. Door zijn vaardigheid en vastberadenheid heeft Flying Officer Urquhart een hoge standaard gezet onder zijn collega-navigators."
De aanbeveling voor Urquharts DFC, gedaan door de commandant van 50 Squadron op 20 maart 1943 en goedgekeurd door Air Vice Marshal Cochrane op 4 mei, liep vertraging op vanwege administratieve problemen. De Canadese minister van Nationale Defensie voor de Luchtvaart schreef op 30 juli 1945 aan Urquharts familie om zich te verontschuldigen voor de vertraging en stuurde hem zijn Operational Tour Wings en certificaat. De DFC werd uiteindelijk op 7 november 1949 per aangetekende post bezorgd, samen met het Canadese Oorlogsherdenkingskruis.
Bronnen