First Lieutenant Harry Francis Busby werd op 20 april 1913 geboren in Manhattan, New York County, New York, de Verenigde Staten van Amerika. Hij was het enige kind van de Engelse immigrant Harry en Ierse immigrante Catherine Busby. Zijn vader was melkboer en stierf toen Harry 15 jaar oud was. Zijn moeder zou enkele jaren later hertrouwen. Harry verhuisde in zijn jeugdjaren enkele malen en woonde een aantal jaren in New Jersey maar keerde in begin jaren ’30 weer terug naar Westchester, New York. In zijn tienerjaren was hij fervent liefhebber van miniatuur vliegtuigen en het vliegen ermee. Op 17 augustus 1936 trad Harry in dienst bij de US Marine Corps Reserve. In 1937 zat hij op Naval Air Station Pensacola, Florida en was hij voorbestemd om Naval Aviator te worden. Echter in maart 1938 werd hij om onduidelijke redenen ontslagen uit militaire dienst. Hij ging daarna aan de slag bij Frazier Davis Construction Co. In Carmel, New York. Hij woonde toen weer in Bedford, Westchester, New York.
Op 4 maart 1941 trad Harry in dienst bij het Amerikaanse leger. Waarschijnlijk werd Harry in dat jaar toegelaten aan het Reserve Officers Trainings Center waarna hij zijn officiersopleiding volgde. Onduidelijk is waar hij na die opleiding werd geplaatst en wanneer hij vervolgens zijn para-opleiding ging volgen. Duidelijk is wel dat hij in november 1943 bij de I Company, 3rd Battalion, 504th Parachute Infantry Regiment (PIR), 82nd Airborne Division “All American” werd geplaatst. 504 PIR was toen al ten behoeve van het 5th US Army ingezet als mountain infantry ten noorden van Napels richting Rome. Vervolgens nam Harry deel aan operatie Shingle, de landing bij Anzio die voor het regiment duurde van begin januari tot eind maart 1944.
504 PIR verliet in april 1944 Italië en voegde zich weer bij de 82nd Airborne Division in Engeland. Het regiment had echter te hoge personele verliezen geleden die niet tijdig konden worden aangevuld en zou daarom niet meedoen met de operatie Overlord, of te wel D-Day, in juni 1944. Het regiment moest in Engeland achterblijven om weer op sterkte te komen en zich voor te bereiden op de volgende actie. Harry was inmiddels de executive officer (XO) of-te-wel de plaatsvervangend commandant van de I Company geworden. In die rol was hij verantwoordelijk voor de training en inzetbaarheid van de troopers binnen de eenheid en druk met de coördinatie van het opwerkprogramma.
Op 17 september 1944 nam Harry deel aan de luchtlandingsoperatie in Nederland, de operatie Market Garden. Hij sprong op die dag met zijn eenheid bij Overasselt, zodat 504 PIR vervolgens de bruggen over de Maas en het Maas-Waal kanaal konden veroveren. Het 3rd Battalion, met Harry, moest de westflank beveiligen, terwijl het 2nd Battalion de brug van Grave en het 1st Battalion de bruggen over het Maas-Waalkanaal moesten veroveren. Dit lukte binnen 24 uur na de landing. In de middag van de 19 september werd het 3rd Battalion de divisiereserve van de 82nd Airborne Division. Harry verplaatste met zijn collega paratroopers van het 3e bataljon via brug nummer 7 (bij Heumen) naar de zuidelijke buitenwijken van Nijmegen. ’s Avonds sloegen ze hun kamp op in het Jonkerbosch. Die avond kreeg de commandant van het 3e bataljon, Major Julian Aaron Cook, van de commandant van 82nd Airborne Division, Generaal Gavin, de opdracht dat zijn bataljon de volgende dag met bootjes een rivieroversteek moest gaan maken. Het bataljon moest de noordelijke opritten van de twee bruggen over de Waal bij Nijmegen veroveren.
Harry verplaatste zich, met de troopers van het 3e bataljon, in de ochtend van 20 september, naar zuidoever van de Waal ter hoogte van de Nijmeegse energiecentrale op het NYMA terrein. Zij moesten wachten op de canvas bootjes die vanuit een opslagplaats in België naar Nijmegen moesten worden getransporteerd. De eenheid van Harry, de I Company, zou, met de bataljonsstaf en de H Company, in de eerste wave de Waal oversteken. Hij had vlak voor de start van de aanval nog een korte discussie over de bootindeling en stak daarna een sigaret aan met zijn ZIPPO. Vervolgens gooide hij de ZIPPO en zijn pakje sigaretten weg, want, zo zei hij: “ik heb ze toch niet meer nodig”. Hij had een slecht voorgevoel.
Op 20 september 1944, om 15.00u, startte de actie met een inleidend bombardement en om 15:15u spurtten de mannen met hun bootjes naar de Waal om vervolgens de rivier over te roeien. Harry klom aan boord en kreeg bijna ruzie met Private First Class Kantala over wie voorin ging zitten. Harry ging voorin met Kantala direct achter hem. De bootjes werden al snel door de Duitsers hevig beschoten met mortieren, machinegeweren (MG) en antiluchtdoelgeschut (FLAK). Vlak voor dat ze de overkant bereikten, werd Harry doodgeschoten en raakte Kantala gewond.
1st Lieutenant Harry Francis Busby was 31 jaar oud toen hij op de Waal bij Nijmegen sneuvelde. Hij werd in eerste instantie begraven op de tijdelijke begraafplaats in Molenhoek. Daarna werd hij permanent begraven op de American War Cemetery in Margraten; in sectie F, rij 1, graf 8.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!