Gebouwd rond 1672 als onderdeel van de Oude Hollandse Waterlinie, ter vervanging van de Hinderdam. De sluis diende drie doelen: scheepvaart tussen Zuiderzee en Vecht, bescherming tegen overstromingen, en militaire waterbeheersing.
In 1674 voltooid als houten dubbelkerende schutsluis met spuiopeningen aan beide zijden. Extra stormvloeddeuren sloten bij extreem hoog water. In 1676 volgde een beschermmuur langs de Vechtmonding.
Rond 1800 waren de sluizen lek en verzilte het Vechtwater, problematisch voor Amsterdam. Herstel begon in 1809 op bevel van Lodewijk Napoleon. In 1813 was het complex vernieuwd: van steen, met drie bredere openingen. Kosten: ca. 600.000 gulden.
Na aanleg van het Merwedekanaal (1894) daalde het belang. Een gemaal uit 1930 (ontwerp: Anton Mussert) pompte water bij hoge Zuiderzeestand, maar verloor zijn functie na de Afsluitdijk (1932) en werd in 1941 gesloopt.
In 1975–1976 gerestaureerd en voorzien van hydrauliek. Kosten: 8 miljoen gulden. Tegenwoordig in gebruik voor pleziervaart. Het complex telt drie kolken; de grootste is 49 × 7,60 m. De draaibrug stamt uit 1870.
Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!