TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Western Heights North Entrance Dover

De hoofdingang van de Western Heights Fortifications was via de noordelijke ingang, omdat deze het dichtst bij de stad lag. Oorspronkelijk gebouwd in het Napoleontische tijdperk, toen het bestond uit een gracht en een enkele brug, werd het in de jaren 1860 grondig gemoderniseerd. Twee bruggen overspanden twee grachten, of lijnen, die van elkaar werden gescheiden door een aarden wal, de tenaille. Geen van beide bruggen was vast. De buitenste van de twee had een neerklapbaar gedeelte dat aan het uiteinde van de tenaille was bevestigd, terwijl de binnenste een gedeelte had dat omhoog kon worden gebracht. De weg die door de tenaille liep, was S-vormig, zodat het artillerievuur vanaf de toegangsweg geen invloed kon uitoefenen op de binnenste ingang. Een smalle tunnel met bochten leidt vervolgens naar de hoofdingang, die wordt beschermd door grote deuren op schuifrails. De tunnel was zo smal dat tijdens de Tweede Wereldoorlog de bussen die de tunnel gebruikten gemakkelijk te herkennen waren, omdat de verf tijdens het nemen van de bochten was afgeschraapt.
Halverwege de tunnel leidt een trap naar drie kanonnenkamers, een artillerieopslagplaats en een munitiekamer die zich op hetzelfde niveau als de gracht bevinden. De trap had aan weerszijden hellingen om het verplaatsen van kanonnen en munitie te vergemakkelijken. De kanonnenkamers waren uitgerust met carronades en de kanonpoorten konden worden afgesloten met schuifbare ijzeren luiken. Musketgalerijen maken ook deel uit van de lagere verdedigingswerken en kunnen de greppel en de brug onder vuur nemen.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden de kanonnenkamers gebruikt als commandopost.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

  • Tekst: Sharky Ward
  • Foto's: Anthony (Sharky) Ward
  • English-heritage.org.uk
  • heritageopendays.org.uk