Voormalig Nederlands IsraŽlitisch Meisjesweeshuis

Op het voormalige Joodse weeshuis is een gevelsteen aangebracht en een plaquette met deze tekst:

Dit pand was van 1861 tot 1943 een weeshuis voor joodse meisjes.
"1861 Het grootbrengen van Weesmeisjes behoort tot de goede daden"

Een kwart eeuw later bleek het huis te klein en in 1889
werd het buurpand er bijgevoegd.
"en zij voegden een huis aan een huis toe 1889"

In 1926 werd het huis ingrijpend verbouwd, maar de regentenkamer bleef
intact; daar is nu het cafť gevestigd.
Honderden joodse meisjes vonden hier voor korte of langere tijd hun huis.

Op 10 februari 1943 werden de meisjes en hun begeleidsters
weggevoerd en via Westerbork naar het vernietigingskamp
Sobibor gebracht om daar hun einde te vinden.
De gevelstenen en de belettering werden zestig jaar later door de bewoners in
hun oorspronkelijke staat hersteld.

10 februari 2003 / 5763

This house was an orphanage for Jewish girls from 1861 to 1943.
In 1889 the orphanage was extended to include the neighbouring house.
On February 10, 1943 the girls and their attendants were
deported to the extermination camp Sobibor.
Sixty years later, the occupants had the orphanage's
two original stone plaques restored.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

  • Tekst: Paul Moerenhout
  • Foto's: TracesOfWar.com