TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De schepen van de K XIV-klasse waren, net als de Hr. Ms. O 16, van een geheel nieuw ontwerp. Net als bij de O 16, werd bij deze klasse veel gebruik gemaakt van lastechnieken in plaats van de oude klinknagels. Vanwege deze nieuwe technieken kon een grote afname in het gewicht worden verkregen, die weer ten goede kwam aan de snelheid en het bereik. Daarnaast werd een nieuwe motor toegepast, een 8 cilinder in plaats van de vertrouwde 6 cilinder motoren.


    de naamgever, K XIV Bron: Beelbank Ministerie van defensie

    Schepen in deze klasse

    Naam:
    Gegevens:
    Hr. Ms. K XIV
    31 mei 1930: kiellegging
    11 juni 1932: tewatergelaten
    6 juli 1933: in dienst genomen
    23 april 1946: uit dienst genomen
    Hr. Ms. K XV

    31 mei 1930: kiellegging
    10 december 1932: tewatergelaten
    30 december 1933: in dienst genomen
    23 april 1946: uit dienst genomen
    Hr. Ms. K XVI


    31 mei 1930: kiellegging
    8 april 1933: tewatergelaten
    30 januari 1934: in dienst genomen
    25 december 1941: gezonken
    Hr. MS. K XVII
    1 juni 1931: kiellegging
    26 juli 1932: tewatergelaten
    19 december 1933: in dienst genomen
    21 december 1941: gezonken
    Hr. Ms. K XVIII

    10 juni 1931: kiellegging
    27 september 1932: tewatergelaten
    23 maart 1934: in dienst genomen
    2 maart 1942: gezonken
    gelicht door Japanners
    gebruikt als waarschuwingsplatform
    16 juni 1945: gezonken

    Geschiedenis

    In deze klasse werden vijf schepen gebouwd. Het waren betrouwbare schepen die tijdens de Tweede Wereldoorlog goede diensten hebben bewezen. De onderzeeboten met een K voor hun nummer waren bedoeld voor dienst in Nederlands-IndiŽ, aangezien de K stond voor KoloniŽn.

    De K XIV-klasse was ontworpen door ingenieur J.J. van der Struyff[1]. De eerste drie schepen werden gebouwd door de Rotterdamsche droogdok Maatschappij (RDM) en de laatste twee door de Scheepswerf Feijenoord. Naast hun torpedolanceerbuizen en dek geschut, hadden de schepen uit de K XIV klasse twee 40 mm luchtafweer machinegeweren. Bij de K XIV en de K V werden deze vervangen door een 20 mm machinegeweer. De schepen hadden een drukromp van 14 mm dik staal met daar omheen nog eens een beplating van 3 mm staal. Hiermee kon tot grotere diepte worden gedoken omdat een grotere druk kon worden weerstaan[2]. Naast de twee fysieke periscopen kreeg deze klasse ook een kortegolfantenne aan de navigatieperiscoop, waarmee een soort radioperiscoop ontstond[3].


    Hr. Ms. K XVIII (1934-1942 ) in de haven van Buenos Aires, tijdens de wereldreis van 1934-35 Bron: NIMH 2158_012377

    De schepen van deze klasse werden in Nederlands-IndiŽ ingezet in de Divisie Onderzeeboten 1[4]. Van de schepen overleefden de Hr. Ms. K XIV en de Hr. Ms. K XV de Tweede Wereldoorlog en werden vanwege hun leeftijd in 1946 uit dienst genomen. De Hr. Ms. K XVI en de Hr. Ms. K XVII gingen in december 1941 bij oorlogshandelingen verloren. De Hr. Ms. K XVIII werd op 2 maart 1942, toen het in reparatie lag te Soerabaja, door de eigen bemanning tot zinken gebracht. De Japanners lichtten het schip en namen het in gebruik als platform voor waarschuwing tegen luchtaanvallen. Als zodanig werd het op 16 juni 1945 tot zinken gebracht.

    Definitielijst

    Divisie
    Bestond meestal uit tussen de een en vier Regimenten en maakte meestal deel uit van een Korps. In theorie bestond een Divisie uit 10.000 - 20.000 man.

    Technische gegevens


     Klasse: K XIV-klasse

     Aantal in klasse:
    5

     Land:
    Nederland

     Type:
    Onderzeeboot

     Waterverplaatsing:
    1.045 ton onder water
    865 ton boven water

     Lengte:
    73,64 meter

     Breedte:
    6,51 meter

     Diepgang:
    3,93 meter

     Aandrijving:
    2 8-cylinder M.A.N. Dieselmotoren
    Diesels: 1600 pk, Electro: 430 pk

     Snelheid:
    17 knopen (31,48 km/u) bovenwater
    9 knopen (16,67 km/u) onderwater

     Bereik:
    19.000 km (bij 12 knopen) bovenwater
    28 km (bij 8,5 knopen) onderwater

     Bewapening:
    8x 533 mm torpedolanceerbuizen (4 boeg, 2 hek, 2 middenschip)
    1x 88 mm dek geschut
    2x1 40 mm machinegeweren

     Bemanning:
    38

    Noten

    1. Royen, 1997, pag. 13
    2. Royen, 1997, pag. 13
    3. Ante, 2011, pag. 308
    4. Ante, 2011, pag. 735

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    07-08-2021
    Laatst gewijzigd:
    08-08-2021
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde bezienswaardigheden

    Gerelateerde boeken

    Gerelateerde bezienswaardigheden