TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

De schepen van de K XIV-klasse waren, net als de Hr. Ms. O 16, van een geheel nieuw ontwerp. Net als bij de O 16, werd bij deze klasse veel gebruik gemaakt van lastechnieken in plaats van de oude klinknagels. Vanwege deze nieuwe technieken kon een grote afname in het gewicht worden verkregen, die weer ten goede kwam aan de snelheid en het bereik. Daarnaast werd een nieuwe motor toegepast, een 8 cilinder in plaats van de vertrouwde 6 cilinder motoren.


de naamgever, K XIV Bron: Beelbank Ministerie van defensie

Schepen in deze klasse

Naam:
Gegevens:
Hr. Ms. K XIV
31 mei 1930: kiellegging
11 juni 1932: tewatergelaten
6 juli 1933: in dienst genomen
23 april 1946: uit dienst genomen
Hr. Ms. K XV

31 mei 1930: kiellegging
10 december 1932: tewatergelaten
30 december 1933: in dienst genomen
23 april 1946: uit dienst genomen
Hr. Ms. K XVI


31 mei 1930: kiellegging
8 april 1933: tewatergelaten
30 januari 1934: in dienst genomen
25 december 1941: gezonken
Hr. MS. K XVII
1 juni 1931: kiellegging
26 juli 1932: tewatergelaten
19 december 1933: in dienst genomen
21 december 1941: gezonken
Hr. Ms. K XVIII

10 juni 1931: kiellegging
27 september 1932: tewatergelaten
23 maart 1934: in dienst genomen
2 maart 1942: gezonken
gelicht door Japanners
gebruikt als waarschuwingsplatform
16 juni 1945: gezonken

Geschiedenis

In deze klasse werden vijf schepen gebouwd. Het waren betrouwbare schepen die tijdens de Tweede Wereldoorlog goede diensten hebben bewezen. De onderzeeboten met een K voor hun nummer waren bedoeld voor dienst in Nederlands-Indië, aangezien de K stond voor Koloniën. De onderzeebootklasse werd op 30 mei 1930 besteld en was in feite een verdere ontwikkeling van het concept van de O 12-klasse. De schepen werden echter groter en kregen twee aanvullende torpedolanceerbuizen midscheeps.[1]

De K XIV-klasse was ontworpen door ingenieur J.J. van der Struyff. De eerste drie schepen werden gebouwd door de Rotterdamsche droogdok Maatschappij (RDM) en de laatste twee door de Scheepswerf Feijenoord. Naast hun torpedolanceerbuizen en dek geschut, hadden de schepen uit de K XIV klasse twee 40 mm luchtafweer machinegeweren. Bij de K XIV en de K V werden deze vervangen door een 20 mm machinegeweer. De schepen hadden een drukromp van 14 mm dik staal met daar omheen nog eens een beplating van 3 mm staal. Hiermee kon tot grotere diepte worden gedoken omdat een grotere druk kon worden weerstaan. Naast de twee fysieke periscopen kreeg deze klasse ook een korte golf antenne aan de navigatieperiscoop, waarmee een soort radioperiscoop ontstond.[2][3]


Hr. Ms. K XVIII (1934-1942 ) in de haven van Buenos Aires, tijdens de wereldreis van 1934-35 Bron: NIMH 2158_012377

De schepen van deze klasse werden in Nederlands-Indië ingezet in de Divisie Onderzeeboten 1. Van de schepen overleefden de Hr. Ms. K XIV en de Hr. Ms. K XV de Tweede Wereldoorlog en werden vanwege hun leeftijd in 1946 uit dienst genomen. De Hr. Ms. K XVI en de Hr. Ms. K XVII gingen in december 1941 bij oorlogshandelingen verloren. De Hr. Ms. K XVIII werd op 2 maart 1942, toen het in reparatie lag te Soerabaja, door de eigen bemanning tot zinken gebracht. De Japanners lichtten het schip en namen het in gebruik als platform voor waarschuwing tegen luchtaanvallen. Als zodanig werd het op 16 juni 1945 tot zinken gebracht.[4]

Definitielijst

Divisie
Bestond meestal uit tussen de een en vier Regimenten en maakte meestal deel uit van een Korps. In theorie bestond een Divisie uit 10.000 - 20.000 man.

Technische gegevens

 Klasse: K XIV-klasse
 Aantal in klasse:
5
 Land:
Nederland
 Type:
Onderzeeboot
 Waterverplaatsing:
1.045 ton onder water
865 ton boven water
 Lengte:
73,64 meter
 Breedte:
6,51 meter
 Diepgang:
3,93 meter
 Aandrijving:
2 8-cylinder M.A.N. Dieselmotoren
Diesels: 1600 pk, Electro: 430 pk
 Snelheid:
17 knopen (31,48 km/u) bovenwater
9 knopen (16,67 km/u) onderwater
 Bereik:
19.000 km (bij 12 knopen) bovenwater
28 km (bij 8,5 knopen) onderwater
 Bewapening:
8x 533 mm torpedolanceerbuizen (4 boeg, 2 hek, 2 middenschip)
1x 88 mm dek geschut
2x1 40 mm machinegeweren
 Bemanning:
38

Noten

  1. Gogin, 2021, pag. 99
  2. Ante, 2011, pag. 308
  3. Royen, 1997, pag. 13
  4. Ante, 2011, pag. 735

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
07-08-2021
Laatst gewijzigd:
17-07-2022
Feedback?
Stuur het in!

Gerelateerde thema's

Nieuws

Nederlandse marine was kansloos tijdens de Tweede Wereldoorlog

apr2019

Nederlandse marine was kansloos tijdens de Tweede Wereldoorlog

Onlangs verscheen het 1e deel van het naslagwerk Nederlandse marineschepen 1939-1945, geschreven door Peter Kimenai. We stelden de auteur via e-mail enkele vragen over zijn nieuwe boek. Een recensie volgt later nog.

Lees meer

1e deel van

mrt2019

1e deel van "Nederlandse marineschepen 1939-1945" door Peter Kimenai verschenen

Het eerste deel van het naslagwerk Nederlandse marineschepen 1939-1945 is in maart 2019 gepubliceerd door uitgeverij Lanasta. De schrijver is Peter Kimenai, medewerker van TracesOfWar.nl sinds 2009 en deskundige op het gebied van de Nederlandse marine in oorlogstijd. Dit eerste deel gaat over kruisers, torpedobootjagers, kanonneerboten en escorteschepen.

Lees meer

Gerelateerde bezienswaardigheden

Gerelateerde boeken

Gerelateerde bezienswaardigheden