TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Fietsroute Helmond punt 8

Vliegveld B.86
Eind september 1944 mislukt operatie Market Garden. Hierna zoeken de Geallieerden naar geschikte locaties om twee vliegvelden in het oostelijk deel van Brabant aan te leggen. Britse verkenners vinden al snel een bruikbaar terrein tegenover Missiehuis Christus Koning ter hoogte van de huidige recreatieplas Berkendonk.

De 13 Airfield Construction Group begint op 19 oktober 1944 met de bouw van een all-weather vliegveld van 350 hectare met één start- en landingsbaan van 1.400 meter lengte bij een breedte van 42 meter. De baan loopt evenwijdig aan de Deurneseweg.

Het vliegveld krijgt de codenaam B.86 (B voor ‘British’ en 86 voor het 86e vliegveld dat door de RAF in gebruik wordt genomen op het vaste land van Europa).

Voor de verharding worden klinkers gebruikt, die uit heel Noord-Brabant worden aangevoerd.Voor de taxibanen gebruikt men geperforeerde staalplaten (PSP). Daarnaast heeft het vliegveld ook een geïmproviseerde verkeerstoren (een balkon van een boerderij aan het Rakt, nu Dr. Knippenberghof) en diverse houten keten en nissenhutten. Het personeel wordt ondergebracht in het Missiehuis Christus Koning.

Op 9 januari 1945 is het vliegveld zover voltooid dat de eerste Hawker Typhoon jachtbommenwerpers van de 124 Wing uit Eindhoven kunnen worden gestationeerd. De toestellen van deze Wing vallen tot begin april 1945 talrijke doelen in Duitsland en Nederland aan. Daarnaast ondersteunen de Typhoons operatie Grenade en de gecombineerde operaties Plunder en Varsity. Het vliegveld wordt al tijdens de aanleg beschermd tegen luchtaanvallen door Britse luchtdoelartillerie.

Op 14 juli 1945 schrappen de Geallieerden B.86 als actief vliegveld. De grond komt in 1947 weer in bezit van de oorspronkelijke eigenaren.

Algemeen
De fietsroute in Helmond is een samenwerking tussen Death Valley De Peel van het Museum Klok & Peel, Heemkundekring Helmont, Stichting Helmond 25 september 1944 en TracesOfWar.nl. De route bestaat uit een aantal punten, niet allemaal zijn ze voorzien van een bordje.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

  • Tekst: TracesOfWar.nl
  • Foto's: Jeroen Koppes (1, 2), Death Valley De Peel (3)