TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Fietsroute Death Valley de Peel - We're off (Sluis 11) (#2)

We're off

Bij Sluis 11 lag vroeger een ophaalbrug als verbinding tussen Asten en Someren. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bleek deze plek van strategisch belang. Zowel bij de Duitse inval in mei 1940 als bij de bevrijding in september 1944 werd er hevig gevochten.
Op 10/11 mei 1940 moesten Nederlandse soldaten van de Peeldivisie, die eerst aan de Peel-Raamstelling hadden gelegen, zich achter de Zuid-Willemsvaart terugtrekken en zo mogelijk de Duitse opmars vertragen.
Bij gevechten tussen de sluizen 10 en 12 sneuvelden ca. 20 Nederlandse soldaten. Bij sluis 10 (tussen Asten en Lierop) sneuvelden ook Duitsers, volgens de annalen 'twee wagens' vol.
In 1944 trokken vanaf 22 september bij Sluis 11 twee brigades van de Britse 11th Armoured Division onder bevel van generaal-majoor George 'Pip' Roberts met donderend geweld het kanaal over. Ze kwamen vanuit de richting Heeze en Helmond-west en moesten via Asten en Deurne achterom Helmond-oost innemen. Oberst Ramoth van het Grenadier-Ersatz und Ausbildungs-Regiment 269 doorzag het plan en liet de brug springen. Onder hevig artillerievuur legden de Engelsen in de nacht van 21 op 22 september een Baileybrug, waarna ze op de 22e 's ochtends alsnog het kanaal overtrokken. Tankcommandant Don Bulley leidde de aanval, onder de uitroep 'We're off!'. Een paar minuten later sneuvelde hij.
Bij de verbitterde artillerie- en infanteriegevechten verloren de Engelsen tientallen soldaten en de Duitsers een veelvoud daarvan.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

  • Tekst: TracesOfWar
  • Foto's: Martin Damen

Gerelateerde boeken

The Black Bull