TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Liberation Route Marker 110

LIBERATION ROUTE MARKER 110 - SLUIPSCHUTTERS EN KANONNEN

Lieutenant Michael Palmer was in de ochtend van 18 september, met zijn No. 5 Troop, 2nd Household Cavalry, vertrokken om een weg om de blokkade bij Aalst te vinden. Hij vertrok in westelijke richting om een brug over de Dommel te vinden. De brug vond hij uiteindelijk tussen Waalre en Meerveldhoven, de Onze-Lieve-Vrouwenbrug. In Meerveldhoven kwam hij een jeep met acht parachutisten van de 101st Airborne Division tegen.

Met hun reed hij verder naar Veldhoven, om vervolgens verder te rijden naar Oerle. Met Palmer reed ook een Amerikaanse sergeant mee die direct contact kon leggen met zijn collega’s. Dit lukte dan ook in Oerle om 11:15 uur. In Wintelre vond het gezelschap wederom een jeep, dit keer met vier parachutisten. Even later gaven de Britten een positie door tussen Wintelre en het kanaal, onderweg naar Acht. Ze wisten vermoedelijk bij de Oirschotsedijk een brug over het Beatrixkanaal te vinden. Rond 12:00 uur meldde de Britten zich weer, ze zijn nu bij de spoorwegovergang voor Acht, de huidige Mispelhoefstraat. Hier wordt rond half één het eerste contact met de Amerikanen gemaakt. De radioboodschap die werd verzonden naar het XXX Corps was "de staljongens hebben contact gemaakt met de geveerde vrienden".

Rond 12:45 uur wisten de Britten de CP van het 506th Parachute Infantry Regiment te bereiken in Vlokhoven. Hier werden de Britten meteen ingezet om het 3rd battalion te gaan ondersteunen in Eindhoven. Captain Balding, die met Palmer was meegereden in een Humber scout car kon zo de precieze benodigdheden voor de te bouwen brug bij Son doorgeven aan de kolonne die op dat moment nog ten zuiden van Eindhoven waren.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

Gerelateerde boeken

Operation Market-Garden