Artikelen

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 4 oktober 2010

Aanval op Pearl Harbor

Het was nog vroeg op zondagochtend 7 december 1941 op de Amerikaanse vlootbasis Pearl Harbor, Oahu, HawaÔ. Het leek een dag als alle andere te worden in dit tropische paradijs. De bemanningen van de vele schepen en de manschappen op de militaire vliegvelden bereidden zich voor op de komende vlaggenparade en hun zondagsdienst. Om 07:55 uur werd de rust verstoord door het geronk van 184 Japanse vliegtuigmotoren.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 1 maart 2015

De Wolf van Hr. Ms. O 16

In de nacht van 14 op 15 december 1941 liep de Nederlandse onderzeeboot Hr. Ms. O 16 in de Zuid-Chinese Zee, aan de oppervlakte varend, op een Japanse mijn. De onderzeeboot brak in tweeŽn en zonk binnen een minuut. Alle bemanningsleden die zich benedendeks bevonden werden mee de diepte ingetrokken. De zes bemanningsleden die zich in de kuip bevonden, kwamen in zee terecht. Slechts ťťn van hen, kwartiermeester Cor de Wolf, kon na ruim dertig uur zwemmen land bereiken, de ramp overleven en er later verslag van doen.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 1 april 2015

Evacuatie van het Britse expeditieleger uit Griekenland

Van 24 april tot 1 mei 1941 werden ruim 50.000 manschappen van het Britse expeditieleger geŽvacueerd uit Griekenland. Hierbij waren, behalve een groot aantal oorlogsschepen, negen troepentransportschepen betrokken waarvan drie van Nederlandse afkomst. De drie Nederlandse schepen werden alle tot zinken gebracht waarbij de ondergang van het stoomschip Slamat leidde tot de grootste scheepsramp in de Nederlandse geschiedenis.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 16 april 2010

Hr. Ms. K XVII: gezonken door een mijn of door een aanslag?

Hr. Ms. K XVII was een Nederlandse onderzeeboot van de K XIV-klasse. De K(oloniŽn)-boten werden speciaal ontworpen en gebouwd voor Nederlands Oost-IndiŽ. De serie vond een aanvang in 1913 met de K I die gebouwd werd bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen. De ontwikkeling van de K-boten liep parallel met die van de O(nderzee)-boten. De laatst genoemde vaartuigen werden echter ontworpen voor diensten in Europese wateren. De K I werd in 1916 nog door de zeesleepboot Witte Zee naar het Verre Oosten gesleept maar in 1920 maakte Hr. Ms. K III deze reis voor het eerst helemaal alleen.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 13 juni 2005

Invasie van Malakka en Singapore

Toen Japan op 7 en 8 december 1941 massaal aanviel in de Pacific, bleek dit een grootse gecombineerde aanval over een zeer groot gebied. Het was een riskante operatie, aangezien het grootste deel van de Japanse land-, zee- en luchtstrijdkrachten diende te worden ingezet. Het was echter noodzakelijk geworden door de situatie waarin Japan zich had gemanoeuvreerd.

  • Artikel door Tom Notten
  • Geplaatst op 25 augustus 2003

Operatie Barbarossa, de Duitse invasie van de Sovjet-Unie

Operatie Barbarossa is misschien wel ťťn van de meest tot de verbeelding sprekende gebeurtenissen uit de krijgsgeschiedenis. De Duitse invasie van de Sovjet-Unie was in ieder geval de grootst opgezette militaire operatie tot dan toe. Meer dan 3.000.000 Duitse soldaten, verdeeld over drie legergroepen rukten op 22 juni 1941 op in oostelijke richting met de opdracht het Rode Leger voor eens en voor altijd van de aardbodem weg te vagen.

  • Artikel door Maarten Brand
  • Geplaatst op 29 april 2011

Operatie Flipper

Erwin Rommel, de bevelhebber van de Duitse troepen in Noord-Afrika, dreef in juni 1941 samen met Italiaanse eenheden het Britse Eighth Army terug tot aan de Egyptische grens. Alleen het Britse garnizoen in Tobroek, de enige havenstad in 1000 mijl, lukte het om weerstand te bieden aan de druk van Rommels Deutsches Afrikakorps (DAK) . Dit maakte Rommels aanvoerlijnen kwetsbaar voor een aanval in de flanken. Hij plande daarom een definitieve aanval op Tobroek rond 23 november 1941. Wat Rommel echter niet wist, was dat het Britse Eighth Army onder bevel van generaal Claude Auchinleck een tegenoffensief voorbereidde om Tobroek te ontzetten en de As-strijdkrachten uit Cyrenaica in Oost-LibiŽ te verdrijven. Het offensief, operatie Crusader, zou vijf dagen eerder, op 18 november van start gaan. In de aanloop naar Crusader zou een aantal gewaagde aanvallen achter de Duitse linies worden ondernomen om de Duitse en Italiaanse verdediging te ontregelen en te verzwakken.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 13 juni 2005

Operatie Matador

Brits-Japanse betrekkingen. In de jaren twintig werd al langzamerhand bekend dat het zeer moeilijk zou worden om de Brits-Japanse betrekkingen, welke sinds de Eerste Wereldoorlog bestonden, in stand te houden. Ten tijde van de Eerste Wereldoorlog waren deze betrekkingen van cruciaal belang. Ze hadden ervoor gezorgd dat Japan de Britse belangen in het Verre Oosten beschermde, zodat Groot-BrittanniŽ haar handen vrij had voor de oorlog in Europa.

  • Artikel door Frank van der Drift
  • Geplaatst op 5 augustus 2004

Operatie RheinŁbung, ondergang van de Bismarck

Tot 1938 had Duitsland nooit rekening gehouden met de mogelijkheid, dat het in een conflict zou kunnen komen met Groot-BrittanniŽ, waarbij de Kriegsmarine een grote rol zou spelen. In de herfst van 1938 werd het plan "Z" gelanceerd dat de bouw omvatte van 10 slagschepen, 12 grote pantserschepen, 4 vliegdekschepen, 5 zware kruisers, 16 lichte kruisers en nog vele andere kleinere schepen.

  • Artikel door Tom Notten
  • Geplaatst op 24 april 2005

Uitgestelde Slag om Moskou

De Slag om Stalingrad in de winter van 1942-1943 word over het algemeen beschouwd als de eerste grote nederlaag van de Wehrmacht aan het Oostfront. Een jaar eerder was het Ostheer, met het Kremlin in zicht echter al vastgelopen in de sneeuw en verdreven voor de poorten van Moskou. Het belang van het debacle mag niet worden onderschat, want de nederlaag voor de poorten van de Sovjethoofdstad had voor het verdere verloop der gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog ingrijpende gevolgen.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 13 juni 2005

Vernietiging van Force Z

Ten tijde van de Japanse aanval van 7/8 december 1941 op Thailand en Malakka, bestond de enige geallieerde vlooteenheid in die omgeving uit het zeer recent daarvoor gevormde smaldeel Force Z. De enige luchtsteun die dit smaldeel zou kunnen beschermen moest komen van op land gestationeerde vliegtuigen. De verwarrende situatie na de Japanse invasie op Malakka zorgde voor vele foute inschattingen. Toen de Japanse landingen in het noorden aan de gang waren, nam men het besluit dat de Royal Navy niet werkeloos kon toezien. Daarom voer om 17.35 uur op 8 december 1941 het smaldeel Force Z weg uit de haven van Singapore. De Japanse invasievloot en, zonder dat men het wist, haar eigen ondergang tegemoet.