Artikelen

  • Artikel door Pieter Schlebaum
  • Geplaatst op 5 november 2009

Aanloop naar de slag om Bastogne

De slag om Bastogne was een beslissend moment tijdens het Ardennenoffensief. De barre winterse omstandigheden en het feit dat de paratroopers van de 101st Airborne Division slecht uitgerust en geheel omsingeld waren, maakten de succesvolle verdediging van de stad tot een heroÔsche gebeurtenis. Mede dankzij dit wapenfeit is de 101st uitermate populair. Vele boeken, artikelen en films zijn er aan gewijd. Maar veel minder bekend zijn de verrichtingen en verhalen van de mannen van de 28th Infantry Division en onderdelen van de 9th en 10th Armored Divisions. Zonder hun heldhaftige optreden zouden de Duitsers de stad al voor de 101st Airborne Division bereikt hebben. Zij wisten, terwijl ze vaak ver in de minderheid waren, de Duitse opmars richting Bastogne dusdanig te vertragen dat de paraís van de 101st zich in en rond de stad konden ingraven.

  • Artikel door Pieter Schlebaum
  • Geplaatst op 1 mei 2009

Aanval op de Pegasus Bridge

Op 6 juni 1944 vond op de kusten van NormandiŽ de grootste amfibielanding uit de geschiedenis plaats, wereldwijd bekend als D-day. Voor veel inwoners van de in het westen bezette landen was het een dag om nooit meer te vergeten. Meer dan 130.000 geallieerde manschappen zetten op deze dag voet op Franse bodem om hen te bevrijden van de Duitse bezetting. Vlak na middernacht, in de nacht van 5 op 6 juni, vond ťťn van de gewaagdste acties van die dag plaats. Britse troepen landden met zweefvliegtuigen en veroverden in een bliksemaanval de Bťnouvillebrug over het kanaal bij Caen. Vandaag de dag is deze brug beter bekend als de Pegasus Bridge, vernoemd naar het vliegende paard op het divisie-embleem van de Britse 6th Airborne Division. Niet alleen de Bťnouvillebrug was hun doel, maar ook de brug over de rivier de Orne, tegenwoordig bekend als de Horsabrug.

  • Artikel door Pieter Schlebaum
  • Geplaatst op 29 mei 2008

Ardennenoffensief

Op 16 december 1944 lanceerden de Duitsers een laatste grootschalig offensief tegen de aan het westfront snel oprukkende geallieerde troepen. Er waren maar liefst 24 Duitse divisies bij het offensief betrokken. Veel van deze divisies waren net geformeerd of opnieuw uitgerust. Het doel van de Duitse aanval was een doorbraak via de Ardennen die de geallieerde troepen zou opsplitsen. De Britten en Amerikanen zouden van elkaar gescheiden worden. Een breuk tussen deze twee bondgenoten zou de weg vrijmaken voor vredesonderhandelingen. Adolf Hitler wilde vervolgens verder oprukken naar Antwerpen en deze belangrijke haven heroveren. Als gevolg van onderschatting van de Duitse gevechtskracht en het falen van de inlichtingendiensten werden de geallieerde troepen volledig verrast door de Duitse aanval. Van 16 tot 20 december 1944 rukten Duitse troepen op naar Stavelot, Sankt-Vith, Houffalize en Bastogne. In het begin heerste er chaos onder de geallieerden. Toch slaagden kleine geallieerde eenheden erin de Duitse opmars te vertragen (bijvoorbeeld in Bastogne). Bastogne was een cruciaal verkeersknooppunt in de Ardennen dat de noord-zuid en de oost-west route beheerste. De geallieerden wilden de stad ten koste van alles verdedigen. De vertraging die de Duitse opmars opliep vanwege de slag om Bastogne bleek cruciaal voor het verloop van het offensief te zijn. De verliezen die de Duitsers tijdens het offensief leden, waren bepalend voor het verdere verloop van de oorlog.

  • Artikel door Piet van Bouchaute
  • Geplaatst op 28 december 2008

Bevrijding van Sint-Niklaas

Begin juni 1944 vond de landing van de geallieerde legers plaats op de kusten van NormandiŽ. De actie had de codenaam "Operatie Overlord" en stond onder de algemene leiding van generaal Dwight D. Eisenhower. Belangrijk voor het welslagen van deze gigantische manoeuvre waren:

  • Artikel door Pieter Schlebaum
  • Geplaatst op 6 februari 2016

Bombardement op de spoortunnel bij Saumur, 8-9 juni 1944

No.617 Squadron geniet vooral bekendheid vanwege operatie Chastise (de Dambusters aanval), waarvoor het speciaal geformeerd was. Maar na deze operatie werd de eenheid voor de rest van de oorlog in gebruik gehouden voor precisiebombardementen. In deze rol voerde 617 Squadron nog verscheidene andere missies uit. Zo werd in de nacht van 8 op 9 juni 1944 een bombardement uitgevoerd op de spoortunnel bij Saumur, een plaats in bezet Frankrijk. Deze aanval was met grote spoed voorbereid aangezien de geallieerde bevelhebbers vermoedden dat de Duitsers de tunnel zouden gebruiken om een gepantserde eenheid naar het slagveld in NormandiŽ te verplaatsen. De tunnel werd met succes gebombardeerd en de aanval wordt gezien als een waardevolle bijdrage aan het slagen van de geallieerde invasie.

  • Artikel door Wesley Dankers
  • Geplaatst op 2 juni 2012

Bombardement op Nijmegen, 22 februari 1944

Bijna elke Nederlander is bekend met het Duitse bombardement op Rotterdam van mei 1940. Om de capitulatie af te dwingen van het Nederlandse leger, bombardeerden de Duitsers in de middag van 14 mei de stad Rotterdam, met als gevolg ongeveer 800 doden. Veel minder mensen zullen echter bekend zijn met het Amerikaanse luchtbombardement op Nijmegen van 22 februari 1944, hoewel er bij deze aanval net zo veel en mogelijk nog meer slachtoffers te betreuren waren.

  • Artikel door Bob Erinkveld
  • Geplaatst op 31 maart 2009

Landing op Pointe du Hoc

Al sinds 1942 werden al concrete plannen onder de geallieerden geopperd voor een mogelijke invasie van het Europese vasteland. Na vele beraadslagingen onder hoge militairen en een kritisch onderzoek naar een geschikte landingsplaats werd uiteindelijk voor NormandiŽ gekozen. Het bood voordelen omdat de meeste stranden goed begaanbaar waren voor zowel manschappen als zwaar materieel en de relatief zwakke verdediging van de Duitsers in dat gebied zou bovendien voldoende potentieel bieden voor de geallieerden om snel de stranden te bezetten en door te stoten naar het binnenland.

  • Artikel door Pieter Schlebaum
  • Geplaatst op 1 augustus 2008

Landingen op Juno Beach

6 Juni 1944, een zeer belangrijke datum wanneer het over de bevrijding van Europa gaat. Op deze dag vond de grootste amfibische landing uit de geschiedenis op het Europese continent plaats: operatie Overlord. Meer dan 130.000 soldaten, voornamelijk Britse, Amerikaanse en Canadese manschappen, zetten in NormandiŽ voet op Franse bodem. Hun doel was het doorbreken van Hitlerís Atlantikwall. Het zou duizenden jonge mannen hun leven kosten, maar na operatie Overlord brokkelde het Derde Rijk steeds verder af. Het tij aan het westfront keerde definitief, in het voordeel van de geallieerden.

  • Artikel door Pieter Schlebaum
  • Geplaatst op 8 oktober 2007

Landingen op Omaha Beach

6 Juni 1944, een zeer belangrijke datum wanneer het over de bevrijding van Europa gaat. Op deze dag vond de grootste amfibische landing uit de geschiedenis op het Europese continent plaats: operatie Overlord. Meer dan 130.000 Britse, Amerikaanse en Canadese manschappen zetten in NormandiŽ voet op Franse bodem. Hun doel was het doorbreken van Hitlerís Atlantikwall. Het zou duizenden jonge mannen hun leven kosten, maar na operatie Overlord brokkelde het Derde Rijk steeds verder af. Het tij keerde definitief, in het voordeel van de geallieerden.

  • Artikel door Pieter Schlebaum
  • Geplaatst op 4 juni 2007

Landingen op Sword Beach

6 juni 1944, een zeer belangrijke datum wanneer het over de bevrijding van Europa gaat. Op deze dag vond de grootste amfibische landing uit de geschiedenis op het continent plaats: Operatie Overlord. Meer dan 130.000 Britse, Amerikaanse en Canadese manschappen zetten in NormandiŽ voet op Franse bodem. Hun doel is was het doorbreken van Hitlerís Atlantikwall. Het zou duizenden jonge mannen hun leven kosten, maar na operatie Overlord brokkelde het Derde Rijk steeds verder af. Het tij keerde definitief, in het voordeel van de geallieerden.

  • Artikel door Pieter Schlebaum
  • Geplaatst op 22 oktober 2009

Landingen op Utah Beach

6 juni 1944, een zeer belangrijke datum wanneer het over de bevrijding van Europa gaat. Op deze dag vond operatie Overlord plaats, de grootste amfibische landing uit de geschiedenis op het continent. Meer dan 130.000 soldaten, voornamelijk Britse, Amerikaanse en Canadese manschappen, zetten in NormandiŽ voet op Franse bodem. Hun doel was het doorbreken van Hitlerís Atlantikwall. Het zou duizenden jonge mannen hun leven kosten, maar na operatie Overlord brokkelde het Derde Rijk steeds verder af. Het tij aan het westfront keerde definitief, in het voordeel van de geallieerden.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 16 september 2013

Market Garden: Eerste aanval op de Waalbrug, 17 september 1944

Het veroveren van diverse bruggen over rivieren en kanalen in Midden-Nederland was ťťn van de belangrijke opdrachten voor de drie luchtlandingsdivisies die tijdens Market Garden werden ingezet. Voor de 82nd Airborne Division rond Nijmegen betrof het de brug over de Maas bij Grave, de bruggen over het Maas-Waalkanaal bij Nijmegen, de spoorbrug over de Maas bij Mook-Molenhoek/Katwijk en de spoor- en verkeersbrug over de Waal bij Nijmegen.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 1 februari 2015

Mijnenveegacties op de Schelde, 1944

De meest directe en zichtbare bijdrage die de Koninklijke Marine leverde aan de bevrijding van Nederland, was de deelname aan de mijnenveegacties op de Schelde in de tweede helft van 1944. Na de grote geallieerde invasie in NormandiŽ, op 6 juni 1944, trokken de Amerikaanse, Britse, Canadese en Poolse troepen West-Europa binnen. De opmars verliep echter langzaam omdat de Duitsers overal hardnekkige weerstand boden. Na drie maanden van hevige strijd trokken geallieerde troepen op 2 september 1944 BelgiŽ binnen, waar de strijd aanmerkelijk vlotter verliep. Reeds een dag later werden Brussel en Tournai bevrijd en de dag daarop Mechelen, Leuven en Antwerpen. Vooral die laatstgenoemde stad was van groot belang voor de geallieerden. Antwerpen was in grootte de derde haven van West-Europa en zonder veel strijd vrijwel geheel intact veroverd. De Duitsers benadrukten dit belang toen zij op 16 december van dat jaar het Ardennenoffensief ontketenden dat als voornaamste doel had het heroveren van Antwerpen.

  • Artikel door Frank van der Drift
  • Geplaatst op 17 juli 2004

Mulberry havens t.b.v. Overlord

Bevoorradingsproblemen De invasie van de geallieerden op het vasteland van Europa bracht diverse problemen met zich mee waarbij het bevoorradingsprobleem een van de belangrijkste, zo niet het belangrijkste was. Naast het bevoorraden van de troepen die reeds geland waren dienden er ook nieuwe troepen aan land gezet te worden om de strijdmacht uit te breiden. Ook deze troepen moesten hierna weer bevoorraad te worden.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 1 juni 2015

Nederlandse bijdrage aan Operatie Neptune

Operatie Neptune was de maritieme tegenhanger van Operatie Overlord, de geallieerde landing in NormandiŽ die op 6 juni 1944 begon, de dag die beter bekend staat als D-Day. Alle maritieme operaties bij NormandiŽ vanaf 6 juni tot 90 dagen daarna, zoals het transport van de troepen en voertuigen, het escorteren van de landingsvaartuigen, het beschieten van de Duitse posities, het vegen van mijnen, de amfibische landingen zelf, de afleiding van de Duitse marine en luchtmacht en de verdere bevoorrading over zee werden aangeduid met de codenaam Neptune. Ook de aanleg van twee tijdelijke havens met als codenaam Mulberry en vijf golfbrekers, die aangeduid werden met de codenaam Gooseberry, ressorteerden onder Operatie Neptune.

  • Artikel door Renť ten Dam
  • Geplaatst op 13 mei 2010

Ondergang van de Junyo Maru

Mede door geromantiseerde verfilmingen zijn veel mensen in de veronderstelling dat de ramp met de Titanic de grootste scheepsramp is in de moderne geschiedenis. Meer dan 1500 mensen verdronken in de nacht van 14 op 15 april 1912 in het ijskoude water van de Atlantische Oceaan.

  • Artikel door Wesley Dankers
  • Geplaatst op 8 september 2011

Ondergang van de Rakuyo Maru en de Kachidoki Maru

Op 12 september 1944 werden door Amerikaanse onderzeeboten twee Japanse schepen, de Rakuyo Maru en de Kachidoki Maru tot zinken gebracht. Het was niet bekend bij de geallieerden dat deze schepen behalve een lading rubber en Japanse passagiers, Australische en Britse krijgsgevangenen vervoerden. Meer dan 2.000 geallieerde krijgsgevangenen kwamen door de aanval in het water van de Zuid-Chinese zee terecht. Honderden drenkelingen werden door de Japanners aan hun lot overgelaten. Zij waren blootgesteld aan de brandende zon, ze hadden geen drinkwater of voedsel en velen waren ziek of gewond. Sommigen van hen hielden het echter vol en werden gered door Amerikaanse onderzeeboten en overleefden zodoende de oorlog. Meer dan duizend drenkelingen kwamen echter om het leven.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 14 november 2011

Ondergang van de Tirpitz

De Tirpitz was het tweede Bismarck-klasse slagschip dat gebouwd werd voor de Kriegsmarine. Haar kiel werd op 2 november 1936 gelegd bij de Kriegsmarinewerft te Wilhelmshaven, onder bouwnummer 128. Op 1 april 1939 werd het slagschip te water gelaten. Nog voor dat het nieuwe slagschip in dienst gesteld werd, op 25 februari 1941, werden er vijftien Britse luchtaanvallen ondernomen, door Handley Page Hampden en Vickers Wellington tweemotorige bommenwerpers, die direct gericht waren tegen de Tirpitz die in Wilhelmshaven aan de afbouwkade lag. De luchtaanvallen, die uitgevoerd werden vanaf Britse vliegvelden, brachten weinig schade toe aan het nieuwe schip. De afbouw van de Tirpitz liep er alleen wat vertraging door op. Nadat het schip in dienst gesteld was, door commandant Kapitšn zur See Friedrich Karl Topp was de Tirpitz nog tweemaal het doel van Britse luchtaanvallen, voor het slagschip haar proefvaarten begon, die eveneens weinig gevolgen hadden.

  • Artikel door Peter ter Haar
  • Geplaatst op 12 december 2013

Operatie Aintree

"Overloon, dat is mijnen, modder en bossen, tjokvol met Duitsers!"

  • Artikel door Jeroen Koppes
  • Geplaatst op 13 november 2010

Operatie Charnwood

Bijna 600 jaar na de Engelse invasie van NormandiŽ tijdens de Honderdjarige Oorlog in 1346 werd Caen wederom van de kaart geveegd. Koning Edward III beval na de snelle Engelse verovering van Caen de complete vernietiging van de stad en al haar inwoners, waarbij enkel de religiueze plaatsen gespaard dienden te worden. Zo overleefden de twee beroemde abdijen, de Abbaye-aux-Hommes en de Abbaye-aux-Dames, die door Willem de Veroveraar waren gesticht, de branden. 600 jaar later waren de branden terug, nu veroorzaakt door viermotorige bommenwerpers in plaats van voetsoldaten. Wederom bleven de abdijen gespaard... De Engelse invasie in 1346 kwam als een complete verrassing voor de Fransen, net als de geallieerde invasie van 1944 voor de Duitsers. Ook toen was Caen het belangrijkste doel. "Het lijkt er op dat de Overlord-planners hun geschiedenis kenden", aldus de Britse historicus Norman Scarfe.

  • Artikel door Mia van den Berg
  • Geplaatst op 11 december 2016

Operatie Haudegen

Operatie Haudegen, de codenaam van een geheime missie waar een kleine Wehrmacht-eenheid van in totaal elf man zich mee bezig hield op Spitsbergen. De naam Haudegen was een verwijzing naar de naam van de commandant van de eenheid, Dr. Wilhelm Dege. Het was na de capitulatie van Duitsland ook de laatste Wehrmacht-eenheid die zich door omstandigheden pas in september 1945 kon overgeven, bijna vier maanden nadat de Duitse Generaal Alfred Jodl op 7 mei 1945 in het Franse Reims de onvoorwaardelijke capitulatie van de Duitse strijdkrachten had getekend. Haudegen was een operatie van de meteorologische dienst van de Kriegsmarine, de Luftwaffe had een eigen meteorologische dienst met de bijbehorende operaties.

  • Artikel door Hans Molier
  • Geplaatst op 16 augustus 2004

Operatie Market Garden

De geallieerde strijdkrachten die op 6 juni 1944 in NormandiŽ waren geland, waaierden in de zomermaanden van 1944 over Frankrijk uit. Het zag er zelfs even naar uit dat West-Europa binnen enkele weken bevrijd zou zijn van de nazi's. Begin september 1944 waren Brussel en Antwerpen al door het Britse XXX Corps van Lieutenant General Brian Horrocks bevrijd. Het duurde dan ook niet lang voordat de geallieerde troepen aan de Belgisch-Nederlandse grens stonden. Er waren nu twee opvattingen over het voortzetten van de strijd. De geallieerde opperbevelhebber Dwight Eisenhower wilde Duitsland over een breed front aanvallen. De Brit Field Marshal Bernard Montgomery wilde door Nederland naar het IJsselmeer oprukken en vervolgens naar het oosten Duitsland binnen trekken.

  • Artikel door Tom Notten
  • Geplaatst op 3 november 2005

Operatie Nordwind

Toen de Duitsers op 16 december 1944 begonnen met het Ardennenoffensief, bereidde de Amerikaanse 6th Army Group een plan voor om dieper in Duits territorium door te dringen en uiteindelijk de Duitsers te verdrijven van Frans grondgebied. Deze aanvallen zouden gericht zijn tegen de zogenaamde Colmar-enclave. De Colmar-enclave omvatte een groot gebied in het noordoosten van Frankrijk met als belangrijkste vestingsteden Colmar en Mulhouse. Deze voorbereidingen werden gestaakt toen general Dwight Eisenhower op 19 december 1944 het bevel gaf alle offensieve operaties stop te zetten.

  • Artikel door David Izelaar
  • Geplaatst op 6 februari 2012

Operatie Pegasus 1

Na de dramatische afloop van operatie Market Garden, wisten ongeveer 300 geallieerde militairen in het door de Duitsers bezette gebied ten noorden van de Rijn uit Duitse krijgsgevangenschap te blijven. Deze parachutisten (paraís) werden zoveel mogelijk opgevangen door het plaatselijke verzet. Om verschillende redenen moesten deze paraís zo snel mogelijk over de Rijn gezet worden. In samenwerking met het plaatselijke verzet, bereidden de geallieerden een massaontsnapping voor.

  • Artikel door David Izelaar
  • Geplaatst op 12 april 2012

Operatie Pegasus 2

Major Airey Neave was tijdens de Tweede Wereldoorlog hoofd van de Britse Inlichtingendienst. In die functie was hij belast met het bieden van ontsnappingsmogelijkheden voor geallieerde militairen uit bezet gebied in West-Europa en daarom was hij mede verantwoordelijk voor de operaties Pegasus 1 en Pegasus 2. Volgens hem was operatie Pegasus 1 de grootste ontsnapping uit bezet gebied tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een groep van 130 militairen (parachutisten en vliegtuigbemanningen) en 8 burgers wist in de nacht van 22 op 23 oktober 1944 de Rijn over te steken. Zowel tijdens als na de Tweede Wereldoorlog was er veel belangstelling voor deze succesvol verlopen operatie.

  • Artikel door Jeroen Koppes
  • Geplaatst op 12 oktober 2014

Operatie Stack

Ik ging naar C. Company en vond daar een tevreden commandant. Hij had de rij met huizen ten noorden van de staalfabriek tot aan het dorp Colombelles veilig gesteld. Hij maakte zich alleen zorgen om het vuur uit de richting van het dorp zelf. Hij dacht dat de 1st Gordons hem aan het beschieten waren. We wisten toen nog niet dat de 1st Gordons er niet in geslaagd waren om hun doelen te veroveren. Ė Lieutenant-Colonel Charles Thomson, commandant 5th Black Watch, over de eerste uren van operatie Stack.

  • Artikel door Jeroen Koppes
  • Geplaatst op 28 mei 2009

Operatie Windsor

Dit is Matthew Halton voor de CBC vanuit Frankrijk. Het is twee minuten voor vijf, twee minuten voor vijf in NormandiŽ. De zon is nog niet opgekomen over ons of over de Duitsers 800 yards verderop. [...] Ik zit in een stenen schuur met een compagnie van West Canadese Machinegunners die op het punt staan in de aanval te gaan. [...] Voor mij ligt het Duitse strongpoint van het dorp en het vliegveld Carpiquet, twee of drie miles ten westen van Caen.

  • Artikel door Jos Vermeulen
  • Geplaatst op 22 januari 2005

Prinses Irene Brigade in Leopoldsburg (BelgiŽ)

Met een gewone vrachtwagen over en weer door de Duitse frontlijn om Duitse krijgsgevangenen op te halen.

  • Artikel door Pieter Schlebaum
  • Geplaatst op 10 maart 2007

Slag om Bastogne

Op 16 december 1944 lanceerden de Duitsers een laatste offensief tegen de op het Westfront snel oprukkende geallieerde troepen. Er waren maar liefst 24 Duitse divisies bij het offensief betrokken. Het doel van de Duitse aanval was een doorbraak in de Ardennen te forceren die de geallieerde troepen zou opsplitsen en dan verder oprukken naar Antwerpen. De geallieerde troepen werden volledig verrast door de Duitse aanval en van 16 tot 20 december rukten Duitse troepen op naar Stavelot, Sankt Vith, Houffalize en Bastogne. Bastogne was een cruciaal verkeersknooppunt in de Ardennen dat de noord-zuid- en de oost-westroute beheerste. Eisenhower besefte wat de strategische waarde van Bastogne was en stuurde de 101st Airborne Division naar de stad. De stad moest ten koste van alles behouden worden. Op 20 december was Bastogne door de Duitsers omsingeld. De Duitsers stelden alles in het werk om de stad te veroveren, wat leidde tot de slag om Bastogne. De vertraging die de Duitse opmars opliep vanwege de slag om Bastogne bleek cruciaal voor het verdere verloop van het offensief.

  • Artikel door Kaj Metz
  • Geplaatst op 6 februari 2014

Slag om de Dukla-pas

De slag om de Dukla-pas (ook bekend als het Dukla-Karpaten Offensief) was een bloedige veldslag die eind 1944 in het zuidoosten van Polen en het noordoosten van Slowakije tussen het Rode Leger en een Duits-Hongaarse troepenmacht plaatsvond. Het Rode Leger lanceerde dit offensief om de Slowaakse Nationale Opstand bij te staan. Zij mislukte hierin, maar wist wel ten koste van grote verliezen het Karpaten-gebied (en de pas) te veroveren en een bruggenhoofd te creŽren van waaruit de rest van Slowakije bevrijd kon worden. Toch wordt het Sovjet-offensief gezien als een mislukking, resulterend in een defensieve Duitse overwinning.

  • Artikel door Jeroen Koppes
  • Geplaatst op 3 december 2017

Slag om de Elle, 12 juni 1944

"En nu, op 11 juni 1944, was ik alleen met twee andere soldaten van een andere compagnie. Met weinig munitie, afgesneden en geen idee wat te doen. We slopen als katten van de ene naar de andere plek, in de hoop op onze eigen linies te stuiten, of in ieder geval op andere Duitsers met een duidelijke leider. Verdwaalde schoten, pech, of de wil van God, ik zal de reden nooit weten, maar tegen het vallen van de avond waren de anderen dood. Ik lag boven op een redelijk grote heg, opgerold met mijn machinegeweer, wachtend op wat komen ging. Uiteindelijk viel ik in slaap..." Obergrenadier Martin Eichenseer van het Grenadier Regiment 916 over de slag om de Elle.

  • Artikel door Sjoerd Aarts
  • Geplaatst op 20 juni 2011

Slag om de Elsenbornrug

De Elsenbornrug is een boemerangvormig, hogergelegen terrein ten oosten van het Belgische dorp Elsenborn dat uitkijkt op de dorpen Krinkelt-Rocherath en de Duitse grens. Toen op 16 december 1944 het Ardennenoffensief uitbrak kregen de vooruitgeschoven Amerikaanse troepen ten oosten van Elsenborn de opdracht om zich op deze makkelijk verdedigbare positie terug te trekken. Verrast door de plotselinge Duitse aanval vochten de Amerikanen gedurende vier dagen om zichzelf in veiligheid te brengen en om de Duitse opmars tegen te houden. Het Ardennenoffensief duurde officieel van 16 december tot 25 januari, maar deze slag om de Elsenbornrug, tussen de Amerikaanse 99th en 2nd Infantry Divisions en de Duitse 6. Panzerarmee, zou al na 4 dagen beslist zijn in het voordeel van de geallieerden.

  • Artikel door Arie Netten
  • Geplaatst op 28 maart 2003

Slag om de Schelde

De ontwikkelingen aan het westelijk front sinds de geallieerde troepen eind augustus 1944 de Seine overstaken, had de positie van Antwerpen steeds belangrijker gemaakt. Generaal Dwight D. Eisenhower, de Amerikaanse commandant van alle geallieerde legers in West-Europa, had al in een vroeg stadium ingezien dat toekomstige operaties, diep in Duitsland, alleen mogelijk waren als de bevoorrading kon plaatsvinden via een grote haven dichtbij het front. In augustus 1944 beschikten de geallieerden daarover niet. De opmars die volgde vanaf de Seine moest voorzien in deze behoefte en ťťn van de primaire doelen van de geallieerden was: de verovering van Antwerpen.

  • Artikel door Jeroen Koppes
  • Geplaatst op 12 oktober 2014

Slag om Le Mesnil Patry, 11 juni 1944

Norrey-en-Bessin, 1944. Lieutenant George Gordon van de 2nd Canadian Armoured Brigade rijdt zijn Sherman-tank zo snel de bocht door dat deze kantelt. Afdrukken achterlatend op het gebouwtje op de hoek. Hij trok zichzelf terug naar Norrey-en-Bessin voor een Duitse tegenaanval vanuit Le Mesnil-Patry. De afdrukken zouden nog zichtbaar moeten zijn, alleen zijn er nergens foto's van te zien.

  • Artikel door Peter ter Haar
  • Geplaatst op 12 december 2013

Slag om Overloon en Venray

In de nasleep van operatie Market-Garden vond een hevige veldslag plaats op Nederlandse bodem. Deze slag stond bekend als "Het tweede Caen". Andere benamingen zijn "slag in de schaduw" (van Market-Garden) en "vergeten slag". De operatie werd aanvankelijk uitgevoerd door de Amerikaanse 7th Armored Division en later door de Britse 3rd Infantry Division en de 11th Armoured Division. Aan Duitse kant stond in het gebied om Overloon tot aan de Maas eerst de zogenaamde Kampfgruppe Walther, een ad hoc strijdmacht met als harde kern de 107. Panzerbrigade, het Fallschirmjšgerregiment 21, een bataljon SS en nog wat ondersteunende eenheden.

  • Artikel door Jeroen Koppes
  • Geplaatst op 7 juli 2018

Slag om Sluis 11

We schrijven september 1944. Dolle Dinsdag is net achter de rug en operatie Market Garden staat op het punt te beginnen. Het strategische doel van operatie Market Garden was de vestiging van een bruggenhoofd op de Veluwe met uitlopers over de IJssel. Hiervoor werden de bekende luchtlandingstroepen ingezet die een aantal rivierovergangen moesten veroveren waarover de grondtroepen van het XXX Corps konden oprukken. Dit korps zou over de 'Hell's Highway' oprukken vanaf de Belgische grens van Eindhoven en Nijmegen naar Arnhem. De brug bij Arnhem bleek uiteindelijk 'een brug te ver' te zijn. Het korps werd op de linkerflank ondersteund door het XII Corps en op de rechterflank door het VIII Corps. Deze laatste eenheid werd hierdoor ook verantwoordelijk voor het gebied rond Someren, Asten en Helmond. De 11th Armoured Division was onderdeel van het VIII Corps en stond onder leiding van Lieutenant-General G.P.B. Roberts.

  • Artikel door Pieter Schlebaum
  • Geplaatst op 5 oktober 2009

Transportation Plan

De Duitse overmacht in Noordwest-Europa was ťťn van de grootste zorgen van Dwight Eisenhower in de aanloop naar D-Day. De Duitsers beschikten in dit gebied namelijk over bijna 60 divisies. Wanneer ook maar een gedeelte van deze troepen na de landingen binnen afzienbare tijd als versterkingen naar het front gestuurd zou worden, zaten de geallieerden diep in de problemen. Het zou hen namelijk maanden kosten om een dergelijke troepenmacht aan land te zetten. Om dit probleem te voorkomen werden dan ook twee plannen ontworpen: het misleidingsplan Bodyguard en het Transportation Plan.

  • Artikel door Jeroen Koppes
  • Geplaatst op 6 november 2007

Verdediging van Carpiquet, 7 juni 1944

ďZag ik het goed? Een vijandelijke tank reed door de boomgaard van St. Contest! Hij stopte. De commandant opende zijn luik en observeerde de omgeving. Was hij blind? Realiseerde hij zich niet dat op slechts 200 meter de pantsergrenadiers van het II. Bataillon van het 25. SS-Panzergrenadier-Regiment zich bevonden en dat de lopen van het antitankgeschut op hem gericht waren? Blijkbaar niet. Hij stak kalm zijn sigaret aan en keek naar de rook.Ē - SS-StandartenfŁhrer Kurt Meyer, commandant van het 25. SS-Panzergrenadier-Regiment.