TracesOfWar heeft jouw hulp nodig! Wij missen foto's van belangrijke bezienswaardigheden in Nederland, BelgiŽ, Frankrijk en Duitsland. Stuur uw foto's in naar input@tracesofwar.com en wordt gepubliceerd!

Artikelen

Avro Lancaster
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 13 februari 2003

Avro Lancaster

De AVRO Lancaster is waarschijnlijk wel de meest succesvolle zware bommenwerper van alle welke door Bomber Command van de RAF zijn gebruikt. De ongeveer 7300 gebouwde exemplaren vlogen maar liefst bij 59 squadrons en wierpen in de ruim 156.000 uitgevoerde vluchten meer dan 608.000 ton bommen af.

Bristol Beaufort
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 13 februari 2003

Bristol Beaufort

In het midden van de jaren dertig bestond de verdediging van de Britse kustwateren uit een groot aantal verschillende typen, sterk verouderde vliegtuigen. Het waren allemaal nog tweedekkers. Als tijdelijke oplossing voor dit probleem werd de Avro Anson geÔntroduceerd. Het Britse luchtvaartministerie was echter naarstig op zoek naar een volwaardig kustverdedigingstoestel. In de zomer van 1935 werden hiervoor de specificaties uitgevaardigd. Drie maatschappijen tekenden hierop in. Bristol kwam, gebaseerd op de Bristol Blenheim, met ontwerp Type 149 dat uiteindelijk zou uitgroeien tot Type 152, de Bristol Beaufort.

Bristol Blenheim
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 13 februari 2003

Bristol Blenheim

. In 1934 ontwierp de Bristol Aeroplane Company een revolutionair, geheel metalen, verkeersvliegtuig met een capaciteit van 6 tot 8 passagiers en twee bemanningsleden. Het door F.Barnwell ontworpen toestel kon in december van dat jaar op de Parijse luchtvaartshow worden gepresenteerd als Type 135. Dit exemplaar was echter nog maar een model op ware grootte en doordat het interessant genoeg gevonden werd door Lord Rothermere, een krantenuitgever, werd een versie ontwikkeld dat geheel aan zijn wensen voldeed, Type 142. Er werd slechts ťťn toestel gebouwd, speciaal voor de Lord. Hij noemde het "Britain First".

Dornier Do 17
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 12 februari 2003

Dornier Do 17

Ontwikkeling. In 1937 was het snelste jachtvliegtuig en daarmee ťťn van de snelste militaire toestellen, de Franse Dewoitine-510. In juli van dat jaar presenteerde Duitsland op de internationale meeting in ZŁrich een nieuwe tweemotorige bommenwerper. Het werd een schok voor andere landen. De Dornier Do 17 bleek namelijk sneller te zijn dan de Dewoitine-510. Het was vier jaar daarvoor geweest dat de Lufthansa-specificaties had opgesteld voor een snel postvliegtuig voor maximaal zes passagiers, bedoeld voor het Europese netwerk. Dornier was hierop ingesprongen met het ontwerp voor een aŽrodynamisch toestel, de Do 17.

Douglas  DT
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 28 december 2020

Douglas DT

De vanaf 1921 geproduceerde Douglas DT bommenwerper was het eerste product van de Douglas Aircraft Company waar een militair contract voor werd verkregen. De torpedobommenwerper werd in verschillende varianten geleverd aan de U.S. Navy, de SjŲforsvaret (Noorse Marine) en de Peruaanse marine. Tijdens de Duitse invasie van Noorwegen in april 1940 waren in Noorwegen nog steeds enkele toestellen in dienst.

Fairey Battle
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 6 juli 2005

Fairey Battle

Halverwege de jaren 1930 werd in Groot-BrittanniŽ een lichte bommenwerper ontwikkeld, de Fairey Battle. Tegen de tijd dat de productie voor dit toestel goed en wel was opgestart bleek het type alweer verouderd. Toch nam de Fairey Battle aan het begin van de Tweede Wereldoorlog nog volop aan de strijd deel. Rond 1941 waren de toestellen echter teruggedrongen naar trainingseenheden.

Fairey Swordfish
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 25 februari 2003

Fairey Swordfish

Als er ťťn vliegtuig eigenlijk al hopeloos verouderd was toen de Tweede Wereldoorlog begon, maar dat desondanks toch een grote rol heeft gespeeld, is het wel de Fairey Swordfish. Deze zeer langzame tweedekker torpedobommenwerper is welhaast legendarisch geworden door haar aandeel in het tot zinken brengen van de Italiaanse vloot in Taranto en de vernietiging van het Duitse slagschip Bismarck. Het bleek een uitermate stevig en betrouwbaar vliegtuig, dat in staat was van zeer korte vliegdekschepen op te stijgen en daardoor ideaal als standaardvliegtuig voor de escortevliegdekschepen en MAC-schepen en voor de bescherming van scheepskonvooien tegen U-boten. MAC-schepen waren olietankers of graanschepen, waarop een vliegdek was aangebracht.

Fieseler Fi 167
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 30 juni 2006

Fieseler Fi 167

Toen de Duitse Kriegsmarine opdracht gaf voor de bouw van haar eerste vliegdekschip, de " Graf Zeppelin", ging men naarstig aan de slag met het ontwerpen van vliegtuigen voor aan boord. Het Duitse luchtvaartministerie vaardigde onder andere de specificaties uit voor een meervoudig bruikbaar toestel. Het moest een geheel metalen constructie worden met opvouwbare vleugels, geschikt om dienst te doen als duikbommenwerper en torpedobommenwerper en minimaal bewapend zijn met twee 7,92 mm mitrailleurs. Voor de technische gegevens was een snelheid vereist van ten minste 300 km/u, een bereik van minimaal 1000 km en moest de bommenlast tenminste 500 kg bedragen.

Fokker T.V (T-5)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 14 mei 2003

Fokker T.V (T-5)

In 1936 ontwierp Fokker voor de Luchtvaartafdeling van het Nederlandse leger een tweemotorige jachtbommenwerper. Het ontwerp voldeed echter niet geheel aan de wensen. Het vertrouwen in de kwaliteiten van Fokkerproducten was echter zo groot dat men van een vernieuwd ontwerp, zonder een prototype te laten bouwen, 16 exemplaren bestelde en in dienst nam als lichte bommenwerper.

Handley Page Halifax
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 22 januari 2003

Handley Page Halifax

Wanneer we kijken naar de zware bommenwerper-operaties van het Britse Bomber Command, wordt over het algemeen in ťťn adem de Avro Lancaster genoemd. We mogen echter niet vergeten dat ook andere, viermotorige bommenwerpers dienst deden bij de zware bommenwerper-eenheden van de RAF. Een type dat, wellicht onterecht, in de schaduw van de Lancaster opereerde, is de Handley Page Halifax. Nadat de eerste kinderziekten waren overwonnen, werd de Halifax langzaam maar zeker een uitstekende en betrouwbare bommenwerper. Hoewel zeker de latere versies van de Halifax sneller waren dan de Lancaster en ongeveer dezelfde bommenlading konden dragen, heeft het toestel nooit het succes van de Lancaster kunnen evenaren.

Ilyushin Il-2 Shturmovik
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 13 februari 2003

Ilyushin Il-2 Shturmovik

Al in het midden van de jaren 20 was de Sovjet-legerleiding overtuigd van het nut van een ondersteuningswapen aan grondtroepen vanuit de lucht. Het zou een stevig toestel moeten zijn dat tot ver achter de vijandelijke linies moest kunnen toeslaan. Hiertoe werd de Ilyushin Il-2 Shturmovik ontwikkeld.

Junkers Ju 87
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 13 februari 2003

Junkers Ju 87

. Tijdens de Spaanse Burgeroorlog werkten de Duitse troepen een nieuwe strategie uit, waarbij een zeer nauwe samenwerking werd toegepast tussen de troepen op de grond en ondersteunende vliegtuigen. Eťn van de belangrijkste, nieuwe wapens die daarbij werden ingezet, waren de Junkers Ju 87A en Ju 87B duikbommenwerpers. Alhoewel hun aantallen te klein waren om werkelijk invloed op de strijd te kunnen hebben, was de inzet voor de Duitsers cruciaal voor het ontwikkelen van tactieken die later in de Blitzkrieg in Polen en het Westen werden ingezet. De "Stuka" (afkorting van SturzKampfflugzeug) werd gedurende de gehele Tweede Wereldoorlog in nagenoeg alle oorlogsgebieden ingezet. Zelfs toen het toestel als duikbommenwerper eigenlijk al verouderd was, wist men het handig om te dopen tot tankvernietiger.

Kawasaki Ki-48
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 13 februari 2003

Kawasaki Ki-48

Ontwikkeling

Lockheed Hudson
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 12 februari 2003

Lockheed Hudson

Toen bij de RAF bleek dat de Avro Anson bij Coastal Command niet voldeed aan de voor haar bedachte taak, was er snel behoefte aan een vliegtuig dat de taken van de Anson kon overnemen.

Martin B-10
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 15 februari 2003

Martin B-10

De Martin B-10 werd de eerste van een serie bommenwerpers met voor die tijd unieke kenmerken. Binnen het Amerikaanse leger zou het de eerste niet-dubbeldek bommenwerper worden, geheel geproduceerd uit metaal. Tevens was deze bommenwerper bij haar introductie zelfs sneller dan het snelste jachtvliegtuig uit die tijd (1932). De B-10 zou het uiteindelijk brengen tot vier typen en een aantal exportversies. Nederland zou voor haar luchtmacht in Nederlands-IndiŽ ťťn van de grootste gebruikers worden.

Mitsubishi G3M
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 13 maart 2003

Mitsubishi G3M

Begin jaren 30 uitte admiraal Isoroku Yamamoto de wens om zijn marine te voorzien van meer vliegtuigen dan alleen de aan boord van vliegdekschepen gestationeerde toestellen. Hij zag vooral veel nut in aan land gestationeerde bommenwerpers die grote afstanden konden overbruggen voor het aanvallen van vijandelijke schepen en de ondersteuning van amfibische landingen op vijandelijk gebied.

Mitsubishi G4M
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 13 maart 2003

Mitsubishi G4M

Was de Mitsubishi A6M Zero-jager de bekendste Japanse jager, de "Betty" is wel de bekendste Japanse bommenwerper geworden. Dit komt niet zozeer door het gebruik, maar vooral door de grote prestaties waartoe het toestel in staat was.

Mitsubishi Ki-21
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 22 april 2003

Mitsubishi Ki-21

Ontwikkeling

Mitsubishi Ki-30
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 13 februari 2003

Mitsubishi Ki-30

Ontwikkeling

Mitsubishi Ki-51
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 13 februari 2003

Mitsubishi Ki-51

Toen in 1937 de Mitsubishi Ki-30 bommenwerper in dienst kwam, zag kapitein Yuzo Fujita mogelijkheden in het ontwerp voor een grondaanvalsondersteuningstoestel. Het zou een klein, snel zwaar bewapend en goed gepantserd vliegtuig moeten worden. Zijn voorstel werd door de Japanse legerleiding over genomen en in december 1937 gingen de specificaties ervoor naar Mitsubishi.

Nakajima B5N
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 13 maart 2015

Nakajima B5N

Bij aanvang van de Tweede Wereldoorlog was de Nakajima B5N de belangrijkste Japanse torpedobommenwerper. De productie van dit toestel zou doorgaan tot in 1943. De Nakajima B5N zou tot in 1944 gebruikt worden en langzaam worden vervangen door de Nakajima B6N

Yokosuka B4Y
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 10 maart 2003

Yokosuka B4Y

De Yokosuka B3Y was een torpedobommenwerper voor vliegdekschepen, ontwikkeld in de beginjaren 1930. Hoewel de meeste toestellen in 1940 al waren vervangen door de Nakajima B5N, vlogen deze toestellen in december 1941 nog vanaf het vliegdekschip Hosho. De laatste toestellen werden nog tot 1943 als trainingsvliegtuigen gebruikt.