TracesOfWar heeft jouw hulp nodig! Wij missen foto's van belangrijke bezienswaardigheden in Nederland, BelgiŽ, Frankrijk en Duitsland. Stuur uw foto's in naar input@tracesofwar.com en wordt gepubliceerd!

Artikelen

Duitse Spoorweggeschut 15 cm Kanone (Eisenbahn)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 10 december 2020

Duitse Spoorweggeschut 15 cm Kanone (Eisenbahn)

Het lichtste Duitse spoorweggeschut dat in aanloop naar de Tweede Wereldoorlog werd geproduceerd was het 15 cm Kanone (Eisenbahn). Hiertoe werden vier stuks 15-cm Schnelladekanone L/40 (Wehrmacht) en vier stuks 15-cm Schnelladekanone L/45 (Kriegsmarine) op zes-assige spoorwegwagons gemonteerd.

Duitse Spoorweggeschut 17 cm Kanone (Eisenbahn)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 10 december 2020

Duitse Spoorweggeschut 17 cm Kanone (Eisenbahn)

Gelijktijdig met de ontwikkeling van de 15 cm Kanone (E), werd de 17 cm Kanone (Eisenbahn) ontwikkeld. Hiertoe werden zes stuks 17 cm Schnelladekanone L/40 geplaatst op dezelfde type zes-assige onderstellen van spoorwegwagons als die bij de 15 cm variant waren gebruikt.

Duitse Spoorweggeschut 20,3 cm Kanone (Eisenbahn)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 11 december 2020

Duitse Spoorweggeschut 20,3 cm Kanone (Eisenbahn)

Het derde type Duitse Spoorweggeschut (WH) binnen het "Sofort-Programm" zou uitgerust worden met een 21 cm geschut. De wagons waren echter eerder klaar dan dat it nieuwe geschut in gebruik kon worden genomen. Er werd gekozen voor de 20,3 cm Schnelladekanone C/34 van de Kriegsmarine

Duitse Spoorweggeschut 21 cm Kanone 12 (Eisenbahn)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 12 december 2020

Duitse Spoorweggeschut 21 cm Kanone 12 (Eisenbahn)

Als vervolg op het korte termijn "Sofort-Programm", werd bi de Duitse Heer ook aan een lange termijn programma voor de ontwikkeling van nieuw Duitse Spoorweggeschut (WH) gewerkt. Het eerste ontwerp in deze reeks van een lang dragend, 21 cm geschut, de 21 cm Kanone (Eisenbahn).

Duitse Spoorweggeschut 24 cm Kanone (Eisenbahn)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 11 december 2020

Duitse Spoorweggeschut 24 cm Kanone (Eisenbahn)

Na de kleinere kalibers van de 15 cm Kanone (E), de 17 cm Kanone (E) en de 20,3 cm Kanone (E), werden een reeks stukken Spoorweggeschut (WH) gefabriceerd op basis van een kaliber van 24 cm (23,8). Afhankelijk van het gebruikte geschut werden de 24 cm Kanone (E) "Theodor" (24 cm SK L/40 C/94) en 24 cm Kanone (E) "Theodor Bruno" (24 cm K L/35 C/88) op spoorwegwagons met twee vier-assige draaistellen.

Duitse Spoorweggeschut 28 cm Kanone (Eisenbahn)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 12 december 2020

Duitse Spoorweggeschut 28 cm Kanone (Eisenbahn)

Als opvolging van de 24 cm Kanone (E) Theodor en Theodor Bruno werd als laatste reeks in het "Sofort-Programm" de zogenaamde Vierer-Bruno-Familie ontwikkeld. Dit was een reeks 28 cm Kanone (E) welke in vier groepen zijn te verdelen, de "Kurze Bruno", de "Lange Bruno", de "Schwere Bruno" en de "Neue Bruno".

Duitse Spoorweggeschut 28 cm Kanone 5 (Eisenbahn) Leopold
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 12 december 2020

Duitse Spoorweggeschut 28 cm Kanone 5 (Eisenbahn) Leopold

Het tweede ontwerp Duitse Spoorweggeschut (WH) uit het lange termijn programma dat volgde op het "Sofort-Programm", de 28 cm Kanone 5 (E) "Leopold", bleek een groter succes dan de 21 cm Kanone 12 (E). Het was een totaal nieuw ontwerp van Krupp, dat in 1934 begon met de productie. De eerste exemplaren rolden in 1936 uit de fabriek en bleef in productie tot in 1945.

Duitse Spoorweggeschut 38 cm Kanone (Eisenbahn) Siegfried
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 13 december 2020

Duitse Spoorweggeschut 38 cm Kanone (Eisenbahn) Siegfried

Met de productie van de 38 cm Kanone (Eisenbahn) Siegfried, greep men weer terug op het gebruik van marine geschut zoals dat bij het "Sofort-Programm" was gedaan. Op basis van het 38 cm SK C/34 geschut dat bekend was van de Bismarck-klasse slagschepen en de geplande renovatie van de Scharnhorst-klasse. Het was tevens het grootste kaliber Duitse spoorweggeschut (WH) dat nog in ťťn geheel over bestaand spoor kon worden getransporteerd

Duitse Spoorweggeschut 80 cm Kanone (Eisenbahn) Gustav-Geršt
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 14 december 2020

Duitse Spoorweggeschut 80 cm Kanone (Eisenbahn) Gustav-Geršt

Speciaal om bressen te kunnen slaan in de formidabel geachte Franse Maginot-linie, ontwikkelden de Duitsers een gigantisch stuk spoorweggeschut met een kaliber van maar liefst 80 cm. Toen Hitler de aanval inzette was het wapen echter nog niet klaar. Het werd nog gebouwd bij Krupp in Essen. Eind 1940 konden de proefnemingen beginnen en begin 1941 werd het operationeel verklaard. Op dat moment had men echter geen enkel doel dat de inzet van een dergelijk duur wapen rechtvaardigde.

Duitse Spoorweggeschut Wehrmacht
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 25 februari 2003

Duitse Spoorweggeschut Wehrmacht

Spoorweggeschut werd al vanaf de invoering van het spoorwegnet in Europa toegepast. Direct na de Eerste Wereldoorlog was het Duitsland verboden Spoorweggeschut te bezitten. Toen Hitler aan de macht kwam werd door middel van een "Sofort-program" versneld een bouwprogramma voor nieuw spoorweggeschut ondernomen. Na dit programma bouwde Duitsland een aantal zeer grote stukken spoorweggeschut. de Schwerer Gustav en Dora, waarvoor zelfs een speciaal spoor moest worden aangelegd.