Artikelen

  • Artikel door Kaj Metz
  • Geplaatst op 26 mei 2014

7TP

De 7TP (siedmiotonowy polski) lichte tank was een Poolse tank, gebaseerd op de Britse Vickers Mk.E. tank. De 7TP kende twee varianten, namelijk de ‘dw’ (dwuwiezowy) en de ‘jw’ (jednowiezowy). Het verschil tussen deze twee varianten was gelegen in het feit dat de ‘dw’ voorzien was van twee tankkoepels en de ‘jw’ van slechts één. Ook de bewapening verschilde. De ‘jw’ was de laatste variant en werd gezien als de beste van de twee. Om die reden zijn er meer van dit type tanks gebouwd en werden veel 7TP ‘dw’ varianten gemodificeerd naar de ‘jw’ versie. De 7TP tank zag strijd tijdens de Duitse invasie in Polen, in september 1939, en vervolgens in Frankrijk en Noorwegen in het Duitse leger.

  • Artikel door Tom Notten
  • Geplaatst op 30 april 2003

BT-2

De BT tank was de belangrijkste tank in de vooroorlogse Russische tankformaties. BT stond voor Bistrochodnji Tank wat zoveel betekent als 'snelle tank'. Bij zijn bemanning stond de BT bekend als de 'Betka' (kever) of 'Tri-Tankista' (driemanstank). De BT-tank was bedoeld voor de onafhankelijke gemechaniseerde cavalerieformaties die in het begin van de jaren dertig waren opgezet, waarbij de T-28 ondersteuning moest geven aan de infanterieformaties. Eind jaren dertig werd de opzet van de tankformaties echter radicaal gewijzigd en de BT-tank werd verdeeld over de infanterieformaties. Pas na het debacle in de Winteroorlog kreeg de BT-tank zijn oorspronkelijke rol gedeeltelijk terug in de gemechaniseerde korpsen. De BT-tank was zijn tijd ver vooruit door de toepassing van de Christie-ophanging. Er werden in totaal ongeveer 7.000 BT-tanks geproduceerd. Het ontwerp van de BT-tank zou uiteindelijk gigantisch veel invloed krijgen op het meest succesvolle tankontwerp van de Tweede Wereldoorlog, de T-34.

  • Artikel door Tom Notten
  • Geplaatst op 30 april 2003

BT-5

De BT tank was de belangrijkste tank in de vooroorlogse Russische tankformaties. BT stond voor Bistrochodnji Tank wat zoveel betekent als 'snelle tank'. Bij zijn bemanning stond de BT bekend als de 'Betka' (kever) of 'Tri-Tankista' (driemanstank). De BT-tank was bedoeld voor de onafhankelijke gemechaniseerde cavalerieformaties die in het begin van de jaren dertig waren opgezet, waarbij de T-28 ondersteuning moest geven aan de infanterieformaties. Eind jaren dertig werd de opzet van de tankformaties echter radicaal gewijzigd en de BT-tank werd verdeeld over de infanterieformaties. Pas na het debacle in de Winteroorlog kreeg de BT-tank zijn oorspronkelijke rol gedeeltelijk terug in de gemechaniseerde korpsen. De BT-tank was zijn tijd ver vooruit door de toepassing van de Christie-ophanging. Er werden in totaal ongeveer 7.000 BT-tanks geproduceerd. Het ontwerp van de BT-tank zou uiteindelijk gigantisch veel invloed krijgen op het meest succesvolle tankontwerp van de Tweede Wereldoorlog, de T-34.

  • Artikel door Tom Notten
  • Geplaatst op 30 april 2003

BT-7

De BT tank was de belangrijkste tank in de vooroorlogse Russische tankformaties. BT stond voor Bistrochodnji Tank wat zoveel betekent als 'snelle tank'. Bij zijn bemanning stond de BT bekend als de 'Betka' (kever) of 'Tri-Tankista' (driemanstank). De BT-tank was bedoeld voor de onafhankelijke gemechaniseerde cavalerieformaties die in het begin van de jaren dertig waren opgezet, waarbij de T-28 ondersteuning moest geven aan de infanterieformaties. Eind jaren dertig werd de opzet van de tankformaties echter radicaal gewijzigd en de BT-tank werd verdeeld over de infanterieformaties. Pas na het debacle in de Winteroorlog kreeg de BT-tank zijn oorspronkelijke rol gedeeltelijk terug in de gemechaniseerde korpsen. De BT-tank was zijn tijd ver vooruit door de toepassing van de Christie-ophanging. Er werden in totaal ongeveer 7.000 BT-tanks geproduceerd. Het ontwerp van de BT-tank zou uiteindelijk gigantisch veel invloed krijgen op het meest succesvolle tankontwerp van de Tweede Wereldoorlog, de T-34.

  • Artikel door Tom Notten
  • Geplaatst op 25 februari 2003

PzKpfw 35(t)

De PzKpfw 35(t) was van origine een ontwerp uit Tsjechoslowakije. De tank diende echter na de annexatie van Tsjechoslowakije na het Akkoord van München in het Duitse Leger. Later werd de tank ook gebruikt in de kleinere Asmogendheden.

  • Artikel door Tom Notten
  • Geplaatst op 25 februari 2003

PzKpfw 38(t)

In Tsjechoslowakije begon men in 1938 met de productie van de opvolger van de LT vz. 35, later bekend als de PzKpfw 35(t). De LT vz. 38 werd de succesvolste Tsjechoslowaakse tank, alleen zou die nooit dienen onder de vlag van Tsjechoslowakije. Toen nazi-Duitsland in maart 1939 Tsjechoslowakije annexeerde stonden er 150 tanks in de assemblagehallen. Deze waren nog niet klaar. Het Duitse leger gaf opdracht de tanks af te bouwen om vervolgens opgenomen te worden in het Duitse leger. De naam LT vz. 38 werd omgedoopt in Panzerkampfwagen 38(t) Ausf. A. Hitler kreeg nu de beschikking over 150 extra tanks. De productie van de tank werd voortgezet en het Duitse leger had nu sneller het gewenste aantal tanks voorhanden om de aanval op Polen te openen in september van datzelfde jaar.

  • Artikel door Frank van der Drift
  • Geplaatst op 24 september 2005

PzKpfw I

De PzKpfw I (Panzerkampfwagen I) (Sd Kfz 101) was de eerste operationele tank van de Duitse pantsertroepen. Zelfs naar de maatstaven die golden in het begin van de jaren dertig kon het 5 ton wegende voertuig, dat slechts bewapend was met machinegeweren nauwelijks een tank genoemd worden. De PzKpfw I, net als zijn opvolger de PzKpfw II, was ontwikkeld om te dienen als trainingsvoertuig. Aan de hand van deze twee modellen zouden de eerste pantserdivisies worden opgezet, met de intentie om de PzKpfw I en PzKpfw II uiteindelijk te vervangen door middelzware tanks met een betere bepantsering en een grotere vuurkracht. De PzKpfw I werd dus gebruikt voor het ontwikkelen en verbeteren van de revolutionaire Blitzkrieg-tactieken die in de beginjaren van de Tweede Wereldoorlog zo succesvol bleken te zijn.

  • Artikel door Ruben Krutzen
  • Geplaatst op 10 september 2018

PzKpfw II

Voorgeschiedenis

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 juni 2005

R-35, Renault

De Renault R-35 was de meest gebruikteFranse lichte tank bij aanvang van de Tweede Wereldoorlog. Het werd ontwikkeld in 1934 naar aanleiding van specificaties van het Franse Leger voor een lichte infanterietank ter vervanging van de verouderde Renault FT-17. De serieproductie vond plaats tussen 1935 en 1940. Totaal werden 1070 exemplaren gebouwd voor het Franse leger en 560 stuks voor de export. Volgens de specificaties van het Franse Leger diende het ontwerp 2 bemanningsleden te krijgen en te worden bewapend met één of twee 7,5mm machinegeweren of een 37 mm kanon. Diverse fabrikanten deden mee aan de competitie voor deze specificatie.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 juni 2005

R-39, Renault

De Renault R-35 was de meest gebruikteFranse lichte tank bij aanvang van de Tweede Wereldoorlog. Het werd ontwikkeld in 1934 naar aanleiding van specificaties van het Franse Leger voor een lichte infanterietank ter vervanging van de verouderde Renault FT-17. De serieproductie vond plaats tussen 1935 en 1940. Totaal werden 1070 exemplaren gebouwd voor het Franse leger en 560 stuks voor de export. Volgens de specificaties van het Franse Leger diende het ontwerp 2 bemanningsleden te krijgen en te worden bewapend met één of twee 7,5mm machinegeweren of een 37 mm kanon. Diverse fabrikanten deden mee aan de competitie voor deze specificatie.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 21 juni 2005

R-40, Renault

De Renault R-35 was de meest gebruikteFranse lichte tank bij aanvang van de Tweede Wereldoorlog. Het werd ontwikkeld in 1934 naar aanleiding van specificaties van het Franse Leger voor een lichte infanterietank ter vervanging van de verouderde Renault FT-17. De serieproductie vond plaats tussen 1935 en 1940. Totaal werden 1070 exemplaren gebouwd voor het Franse leger en 560 stuks voor de export. Volgens de specificaties van het Franse Leger diende het ontwerp 2 bemanningsleden te krijgen en te worden bewapend met één of twee 7,5mm machinegeweren of een 37 mm kanon. Diverse fabrikanten deden mee aan de competitie voor deze specificatie.

  • Artikel door Tom Notten
  • Geplaatst op 18 maart 2003

T-26

Op 13 februari 1931 gaf de Revolutionaire Oorlogsraad opdracht tot massaproductie van de T-26 lichte infanterietank. Dit was de eerste aanzet tot het opzetten van gigantische tank- en gemechaniseerde formaties waarover het Rode Leger enkele jaren later zou gaan beschikken. De Sovjet Generale Staf wilde de T-26 gaan gebruiken voor het uitvoeren van de eerste fase van de militaire doctrine genaamd glubokii boi (diepe operaties). Dit hield in dat de T-26 steun moest verzorgen aan de infanterie die bressen probeerde te slaan in de vijandelijke verdediging. In de tweede fase zouden dan de middelzware tanks (T-28) door deze bressen heen moeten dringen en oprukken naar de vijandelijke achterhoede om daar verwarring te stichten.

De T-26 was dus essentieel voor het Rode Leger met het oog op toekomstige offensieve operaties. Toen de productie van de T-26 eind 1940 werd beëindigd, waren er meer dan 12.000 tanks van dit type geproduceerd.

De T-26 was gebaseerd op de Britse Vickers-tank Mk. V, waarvan een exemplaar van Groot-Brittannië was gekocht op 28 mei 1929 door het Directoraat voor Mechanisatie van het Rode Leger, geleid door I.A. Khalepsky. De lichte tank Vickers Mk. V arriveerde in de Sovjet-Unie in 1930, maar voordat de massaproductie begon gingen Russische ingenieurs aan het werk om hun eigen prototypes te ontwikkelen die gebaseerd waren op de Vickers Mk. V. Twee van deze prototypes, de TMM-1 en de TMM-2 werden ontwikkeld en grondig getest op de testfaciliteiten te Kubinka in de buurt van Moskou. Er werd uiteindelijk gekozen voor het Britse ontwerp. Er werd een licentie gekocht van Vickers-Armstrong om de tank in de Sovjet-Unie te gaan produceren en de tank kreeg de benaming T-26. De T-26 werd voor het eerst aan het grote publiek gepresenteerd op 7 november 1931 op het Rode Plein in Moskou.

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 5 februari 2003

Type 95 Lichte Tank

. De tankmacht van Japan blonk uit in het gebruik van lichte en middelzware tanks, ideaal voor het gebruik in de jungle. Alhoewel het Japanse leger al vanaf halverwege jaren dertig had aangetoond wat zij met tankondersteuning konden, bij de campagnes in China, was hier door de westerse mogendheden nagenoeg niet op ingespeeld. Zowel Groot-Brittannië als de Verenigde Staten en Nederland vonden het tankwapen ongeschikt voor de jungleoorlog. Dat dit een fatale misvatting zou zijn, bleek al snel. Japan zette bij haar opmars naar het zuiden en de invasies van de vele eilanden het tankwapen volop in. De geallieerden hadden hier geen antwoord op. Tanks had men nagenoeg niet voorhanden en anti-tankwapens dacht men niet nodig te hebben. De op het laatste moment aangevoerde anti-tankwapens bleken echter wel doeltreffend, maar waren onvoldoende aanwezig. Het door de Japanners meest gebruikte type tank gedurende de gehele oorlog werd de Type 95 "Ha-Go".

  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 12 februari 2003

Vickers, light tank

Aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog produceerde de Vickers-fabriek een hele reeks lichte tanks gebaseerd op één en hetzelfde ontwerp. Het was een voortzetting van het ontwerp van de eind jaren twintig als Mk VII bekend staande standaard lichte tank van het Britse tankkorps.