TracesOfWar heeft jouw hulp nodig! Wij missen foto's van belangrijke bezienswaardigheden in Nederland, BelgiŽ, Frankrijk en Duitsland. Stuur uw foto's in naar input@tracesofwar.com en wordt gepubliceerd!

Artikelen

Blohm & Voss Bv 138
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 25 februari 2003

Blohm & Voss Bv 138

De Blohm & Voss Bv 138 was ťťn van de eerste projecten van de in 1933 opgerichte Hamburger Flugzeugbau (HFB). Het toestel werd in 1935 besteld en vloog voor het eerst in 1937. Ondanks diverse aanpassingen werd het geen succesvol toestel. Toch waren er bijna 300 toestellen gebouwd toen in 1943 de productie werd beŽindigd.

H6K, Kawanishi
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 13 maart 2003

H6K, Kawanishi

Alhoewel de door de geallieerden "Mavis" genoemde Kawanishi H6K bij aanvang van de oorlog in de Pacific in december 1941 eigenlijk al was verouderd, was het op dat moment waarschijnlijk ťťn van de beste vliegboten van de Japanse marine. Het was een stevig toestel, dat in staat was om lange afstanden te overbruggen. Het toestel is de gehele oorlog in gebruik geweest, alhoewel aan het eind de meeste alleen nog werden ingezet voor transportdoeleinden. De Mavissen hebben gevlogen bij de volgende eenheden, de 8ste, 14e, 801ste, Toko en Yokohama luchtgroepen

Ontwikkeling. In 1933 werden de specificaties afgegeven voor een verkenner-vliegboot voor de lange afstand ten behoeve van de Japanse marine. Kawanishi maakte twee ontwerpen, een ontwerp met drie motoren (Type R) en ťťn met vier motoren (Type Q). Proefnemingen in windtunnels en waterbakken toonden aan dat geen van beide ontwerpen zou voldoen aan het door de marine vereiste niveau. In 1934 werden uiteindelijk door de marine nieuwe specificaties afgegeven voor een viermotorige vliegboot met ťťn vleugel. Het toestel zou minimaal een bereik moeten hebben van 4633 km en een kruissnelheid van 222 km/u. Onder andere op basis van een bezoek aan de Britse Short-fabriek, kwam het ontwerpteam van Kawanishi met Type S, een geheel metalen vliegboot met een enkele vleugel met vier motoren in parasolpositie boven het toestel (zoals de Catalina en de Dornier Do 24).

PBY, Consolidated
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 13 maart 2003

PBY, Consolidated

Singapore, Short
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 25 februari 2003

Singapore, Short

Alhoewel ook binnen de wereld van de grote vliegboten de enkeldekkers (Short Sunderland, Consolidated Catalina, Dornier Do 24) in de meerderheid waren, waren nog vele dubbeldekkers in dienst van de diverse luchtmachten. Eťn van de grotere onder de dubbeldek vliegboten was de Short Singapore van de RAF. Vliegtuigen die bij de RAF nog tot in 1941 en in de Nieuw Zeelandse luchtmacht tot 1943 dienst deden.

Sunderland, Short
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 25 februari 2003

Sunderland, Short

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog was de RAF voor haar maritieme patrouilles (Coastal Command) aan het overstappen van de Short Singapore op de nieuwe Short Sunderland. De Short Sunderland was direct afgeleid van de Short Empire civiele vliegboten van Imperial Airways. Het waren werkelijk gigantische vliegboten die een zeer belangrijke rol zouden gaan spelen in de strijd tegen onder andere de Duitse U-boten. Het waren werkelijk formidabele wapenplatforms, waarvan de verdedigende capaciteit gedurende de strijd zodanig werd uitgebreid dat ze werkelijk gevreesd werden door zowel de Duitse U-bootcommandanten als aanvallende Duitse vliegtuigbemanningen. Deze laatsten hebben hem dat ook eerbiedig de naam "Fliegendes Stachelschwein", vliegend stekelvarken genoemd. De bewapening werd zo formidabel dat de Sunderlandbemanning laagvliegend over het wateroppervlak, om de kwetsbare onderzijde te beschermen, nagenoeg iedere aanval van vijandelijke vliegtuigen kon weerstaan.

Walrus, Supermarine
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 10 maart 2003

Walrus, Supermarine

Ontwikkeling In 1920 werd bij fabrikant Supermarine aangevangen met de ontwikkeling van een kleine vliegboot, de Supermarine Channal. Deze ontwikkeling leidde uiteindelijk in 1922 tot de presentatie van de Supermarine Seagull Mk I. Door de snelle technische vooruitgang volgde een zich snel opeenvolgend productieprogramma, met als eindpunt de Supermarine Seagull Mk V in 1933.