Artikelen

  • Artikel door Rick Hahn
  • Geplaatst op 14 maart 2003

Kleines Kettenkraftrad

Geschiedenis van het Kettenkraftrad Gedurende de hele Tweede Wereldoorlog heeft Duitsland veel verschillende soorten voertuigen geproduceerd, waaronder verschillende soorten transportvoertuigen. Het misschien wel meest opzienbarende daarvan was het Kettenkraftrad (al snel verbasterd tot Kettenkrad). Dit lichte voertuig, ontwikkeld om lichte kanonnen te trekken, had de officiële benaming Sd.Kfz. 2 Kleines Kettenkraftrad (vrij vertaald als "kleine rupsbandmotorfiets").

  • Artikel door Ruben Krutzen
  • Geplaatst op 7 januari 2019

Raupenschlepper Ost (RSO)

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden verschillende transportvoertuigen ingezet die dienden als sleepvoertuigen voor kanonnen, houwitsers en andere wapens. De Duitse Wehrmacht en de Waffen-SS gebruikten vooral trucks (Opel Blitz) en halfrupsvoertuigen (Sonderkraftfahrzeug 7) om antitankkanonnen en houwitsers te transporteren. Vaak waren die te zwaar om met behulp van spierkracht snel verplaatst te worden. Omdat het Duitse leger eigenlijk geen voertuig had dat specifiek ontworpen was om aan het door modder en sneeuw gekenmerkte Oostfront ingezet te worden, werd een rupsvoertuig ontwikkeld dat in staat was door modder en sneeuw te rijden. Dat werd de 'Raupenschlepper Ost' (afkorting 'RSO').

  • Artikel door Frank van der Drift
  • Geplaatst op 27 juli 2004

Sd Kfz 250 Leichte Gepanzerte Kraftwagen

Ontwikkeling Bij de Duitse visie van de pantserdivisie hoorde ook het snel verplaatsen van troepen. Dit werd een specificatie in 1935 voor een gepantserde troepencarrier voor een ‘Gruppe’ (peloton). Dit werd de Mittlere Gepanzerte Mannschaftskraftwagen, Sd Kfz 251. Vanaf 1939 wilde men een grotere flexibiliteit bij de inzet van verkenningseenheden. Hierdoor ontstond de specificatie voor een gepantserde troepencarrier voor het vervoeren van een ‘Halbgruppe’ (half peloton).

  • Artikel door Frank van der Drift
  • Geplaatst op 27 juli 2004

Sd Kfz 250 Schutzenpanzerwagen

Ontwikkeling Bij de Duitse visie van de pantserdivisie hoorde ook het snel verplaatsen van troepen. Dit werd een specificatie in 1935 voor een gepantserde troepencarrier voor een ‘Gruppe’ (peloton). Dit werd de Mittlere Gepanzerte Mannschaftskraftwagen, Sd Kfz 251. Vanaf 1939 wilde men een grotere flexibiliteit bij de inzet van verkenningseenheden. Hierdoor ontstond de specificatie voor een gepantserde troepencarrier voor het vervoeren van een ‘Halbgruppe’ (half peloton).

  • Artikel door Frank van der Drift
  • Geplaatst op 27 juli 2004

Sd Kfz 252 Leichte Gepanzerte Munitionskraftwagen

Ontwikkeling Bij de Duitse visie van de pantserdivisie hoorde ook het snel verplaatsen van troepen. Dit werd een specificatie in 1935 voor een gepantserde troepencarrier voor een ‘Gruppe’ (peloton). Dit werd de Mittlere Gepanzerte Mannschaftskraftwagen, Sd Kfz 251. Vanaf 1939 wilde men een grotere flexibiliteit bij de inzet van verkenningseenheden. Hierdoor ontstond de specificatie voor een gepantserde troepencarrier voor het vervoeren van een ‘Halbgruppe’ (half peloton).

  • Artikel door Frank van der Drift
  • Geplaatst op 27 juli 2004

Sd Kfz 253 Leichte Gepanzerte Beobachunskraftwagen

Ontwikkeling Bij de Duitse visie van de pantserdivisie hoorde ook het snel verplaatsen van troepen. Dit werd een specificatie in 1935 voor een gepantserde troepencarrier voor een ‘Gruppe’ (peloton). Dit werd de Mittlere Gepanzerte Mannschaftskraftwagen, Sd Kfz 251. Vanaf 1939 wilde men een grotere flexibiliteit bij de inzet van verkenningseenheden. Hierdoor ontstond de specificatie voor een gepantserde troepencarrier voor het vervoeren van een ‘Halbgruppe’ (half peloton).